”Det är en fullständig katastrof”

Publicerad 2013-03-08

63 magsjuka – smittade på världskänd gourmetkrog

Exlusiva restaurangen. I Danmark har en matskandal briserat där 63 personer blivit magsjuka efter att ha ätit på exklusiva restaurangen Noma.

Gäster som ätit på den danska gourmetrestaurangen Noma i Köpenhamn har drabbats av magsjuka.

En anställd i köket tros ha smittat 63 personer med så kallad Roskildesjuka.

Experter tror att skandalen kommer att vara katastrofal för restaurangens goda rykte.

Noma har blivit utsedd till världens bästa restaurang flera gånger och har två stjärnor i Michelinguiden. Men nu ser det fina betyget ut att kunna skakas om riktigt rejält.

Det är Fødevarestyrelsen, den danska motsvarigheten till Livsmedelsverket, som i en rapport konstaterar att 63 av totalt 78 gäster drabbats av kräkningar och diarré, så kallad Roskildesjuka, sedan de ätit på restaurangen i februari.

Vid ett kontrollbesök den 20 februari hittade Fødevarestyrelsen problem med hygienen på Noma. Kontrollen gjordes efter att flera gäster rapporterat att de blivit sjuka efter att ha ätit där.

Mejlade om sjukdom

Samtidigt som gästerna blivit sjuka av maten har det funnits smitta bland personal som hanterar råvaror i köket, skriver Ekstrabladet.

Enligt tidningen ska en medarbetare i ett mejl ha anmält att den kräkts efter ett arbetspass den 15 februari. Men ingen bland personalen ska ha reagerat på mejlen, varken det från köksmedarbetaren eller från gäster som blivit sjuka efter att ha ätit på restaurangen.

Noma får nu ta emot kritik från Fødevarestyrelsen som skriver att restaurangen inte i tid har desinficerat köket så att smittan hade kunnat bromsats. Dessutom konstaterar man att vattnet i kranarna där personalen tvättar händerna inte är tillräckligt varmt.

”En fullständig katastrof”

Magsjukeskandalen kan komma att få katastrofala följder för Noma, tror experter som Ekstrabladet har talat med.

– För en restaurang som profilerar sig med "kvalitet framför allt" både smakmässigt och i processerna är det här en fullständig katastrof, säger Kresten Schultz Jørgensen, varumärkesexpert på Lead Agency, till tidningen.

Men han poängterar ändå att olyckor kan hända alla och att Noma därför fortfarande kan rädda situationen. Det gäller bara att hantera den rätt.

– Jag vill inte ge goda råd men om de väljer att hantera det här professionellt så kan de vända det till något bra för deras varumärke, säger Kresten Schultz Jørgensen.

”Berör oss djupt”

I ett pressmeddelande skriver Noma att de beklagar det som hänt.

– Det här berör oss alla djupt och vi är riktigt ledsna för det som hänt, skriver Nomas vd Peter Kreiner.

Vidare skriver han att man arbetat tätt med Fødevarestyrelsen för att komma till botten med saken, men att man inte nått dit ännu.

– Det mest troliga är att Roskildesjukan har förts hit med en olycksam medarbetare som inte har visat några symptom.

Enligt Michelin-juryn så behöver restaurangen inte vara orolig för att förlora sina stjärnor. Åtminstone inte i år.

– Beslutet om vem som ska få stjärnorna har redan tagits för i år. Nästa år vet jag inte, men för årets utval får det inga konsekvenser, säger Lotta Wrangle, presschef för Michelin Nordic till Politiken.

Följ ämnen i artikeln