Damer i rött – en hjärtesak

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2006-03-09

Kampanjen som ska rädda liv startade med modevisning

De flesta kvinnor är oroliga för bröstcancer.

Men hjärtinfarkt dödar många, många fler.

I går startade en riksomfattande kampanj för att rädda fler kvinnohjärtan.

Hjärter dam Barbro ”Lill-Babs” Svensson skred fram som en prinsessa i rött under gårdagens modevisning i Kulturhuset i Stockholm, till förmån för kampanjen ”Women at heart - go red". Kampanjen ska uppmärksamma kvinnors hjärtsjukdomar.

Flera kända kvinnor är engagerade i kampanjen, till exempel prinsessan Christina, Lill-Babs och Christina Schollin.

Som Aftonbladet nyligen berättade i en artikelserie ökar hjärtinfarkterna bland kvinnor, medan de minskar bland män. Varje dag dör 59 kvinnor i hjärt-kärlsjukdomar.

”Mycket att göra själv”

– Men det här är ingen kvinnofråga, utan det handlar om hela samhället. När kvinnor blir sjuka drabbas männen och barnen också, säger Alexandra Charles i 1,6-miljonersklubben, som arbetar för kvinnors hälsa.

– Vi hoppas att kvinnor ska lära sig så mycket som möjligt om hur de kan undvika hjärtinfarkt. Det går att göra mycket själv! Det gäller att ändra dåliga mat- och motionsvanor, och att inte röka.

Kampanjen ”Women at heart – go red” har sin förlaga i USA, där den blivit en stor succé. Målen är:

Att samla in pengar till forskning.

Att sprida kunskap om kvinnors hjärtsjukdomar både bland allmänheten och sjukvården.

Trots att allt fler – och yngre – får dåligt hjärta är svenska kvinnor betydligt mer oroliga för cancer. Ett problem är att hjärt- och kärlsjukdomar har en stämpel som något som drabbar äldre män. Därför tänker inte kvinnor på att de också kan råka illa ut.

”Dålig kunskap”

– Kunskapsläget är riktigt dåligt, säger Karin Schenck-Gustafsson, överläkare vid Karolinska universitetssjukhuset och landets främsta expert på kvinnohjärtan.

Flera studier visar att kvinnor diskrimineras:

De får vänta längre på ambulans än män.

Kvinnor opereras mer sällan än män.

De får sämre eftervård och färre mediciner än män.

Många läkare vet dessutom inte att kvinnors symptom kan se annorlunda ut än mäns.

”Söka hjälp i tid”

– Jag blev så upprörd när jag första gången hörde att mannen är norm i hjärtvården och hjärtforskningen. Det gäller för kvinnor att söka hjälp i tid och att stå på sig om de blir avvisade – det är väldigt viktigt, säger Alexandra Charles.

Bakom kampanjen står 1,6-miljonersklubben, Svenska Cardiologföreningen och Hjärt-Lungfonden.

Fotnot: Kampanjens insamlingskonto hos Hjärt-Lungfonden:

90 91 92-7. Talongen märks ”Go Red”.

Hjärtinfarkt vanligaste dödsorsaken för kvinnor

Klassiska symptom på en hjärtinfarkt

Läs mer:

Läs hela artikelserien ”Den nya kvinnodöden”:

Siffrorna talar sitt tydliga språk: 23 procent av alla kvinnor som avlider i Europa dör av hjärtinfarkt. I Sverige drabbas så många som 17 500 kvinnor – varje år. Och varje dag dör 59 kvinnor i hjärt-kärlsjukdomar. I går var det på ett flertal platser runt om i Sverige start för den riksomfattande kampanjen ”Women at heart – go red”. Kampanjstarten firades bland annat med modevisning i Kulturhuset i Stockholm med Alexandra Charles, Lill-Babs, Christina Schollin och Lill Lindfors.

Cecilia Gustavsson

Följ ämnen i artikeln