Hon fick damerna att mjukna – med hästsalva

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-18

Budskapet om naturlig skönhet tilltalar fortfarande

Elizabeth Arden revolutionerade skönhetsbranschen och byggde ett imperium på mottot ”att vara vacker och naturlig är varje kvinnas medfödda rättighet”.

Under snart hundra år har det budskapet lockat kändisar och kungligheter till Ardens salonger världen över.

Elizabeth Arden lyckades lansera makeup som en ny trend i 1910-talets New York.

Kanadensiskan Florence Nightingale Graham kom till New York 1908, och arbetade en kort tid som bokhållare. Så småningom bytte hon namn till Elizabeth Arden, tog ett lån och startade sitt företag med samma namn.

Genombrottet för Arden kom när hon som första salong i USA började erbjuda makeovers och marknadsföra smink. Makeup blev nu den nya trenden bland societetsdamerna i 1910-talets New York.

Först och störst

I samma innovativa anda fortsatte Elizabeth Arden att utöka sitt sortiment med både makeup, hudvårdsprodukter och så småningom även parfym. Hon var bland annat först med att lansera foundations för olika hudtoner, läppstift som matchade nagellack och ett flertal olika rengöringsprodukter för ansiktet.

På tio år hade Elizabeth Arden blivit det främsta företaget i branschen med över 100 produkter i sitt sortiment. Men det var inte bara när det gällde produkterna som Arden var nyskapande.

Hon revolutionerade även branschen när det gällde marknadsföringen av sitt märke, till exempel var hon den första som skaffade sig bilburna försäljare, och lät kläddesigners som Oscar de la Renta och Charles James göra exklusiva klädkollektioner som såldes på hennes salonger.

Sårmedicin för hästar

Redan på 1930-talet lanserades några av de produkter som än i dag är märkets storsäljare. Bland annat Eight hour creme, som från början var en kräm tänkt att läka sår på Ardens tävlingshästar men som visade sig ha en mjukgörande effekt även hos människor. När hon dog 1966 hade hon skapat ett skönhetsimperium med en omsättning på över 60 miljoner dollar om året.

Med budskapet om alla kvinnors naturliga skönhet har Elizabeth Arden under nästan ett sekel lockat såväl kändisar som kungligheter till sina salonger och span. Just nu är skådespelerskan Catherine Zeta Jones, Elizabeth Ardens ansikte utåt, innan dess har märket representerats av supermodellen Vendela Kirsebom och skådespelerskan Elizabeth Hurley.?