70 miljoner resenärer ska flyga från Arlanda

Arlanda ska på sikt klara 70 miljoner passagerare.

Bara idioter väljer att ta tåget.
Varför ska man betala flera hundralappar extra för att ta det långsammare tåget när flyget kostar så mycket mindre. Flyget är faktiskt historiskt billigt och det har aldrig varit så säkert som nu. Under 2017 miste inte en enda betalade flygpassagerare livet i en olycka.

Flyget kommer dessutom fram, vilket är mer än vad man kan säga om tågen. I helgen stannade all tågtrafik i Stockholmsområdet på grund av ett elfel. På själva julaftonen fastnade 150 resenärer på ett tåg mellan Umeå och Stockholm. På grund av ett fordonsfel blev de flera timmar försenade och missade Kalle Anka.
Det är klart att de kommer att ta flyget nästa gång.

70 miljoner resenärer

I dag har Arlanda 26 miljoner resenärer om året och nu storsatsar Swedavia på en utbyggnad av flygplatsen så att den i framtiden kan klara 70 miljoner resenärer.

Regeringen backar upp satsningen via sitt eget Arlandaråd där kommunikationsminister Tomas Eneroth är ordförande. Näringsminister Mikael Damberg sitter också i rådet tillsammans med Jacob Wallenberg och diverse andra höjdare. Miljöminister Karolina Skog är väl att betrakta som Arlandarådets gisslan för inte kan hon stoppa planerna som innebär att 70 miljoner passagerare inte kommer att ta tåget.

Medan alla tjafsar om finansieringen av höghastighetstågen är det knappt någon som ifrågasätter den här satsningen på Arlanda. Det är som om klimatproblemen bara har upphört.

Flyger fortfarande billigare

– Med tanke på Parisavtalet och de klimatmål Sverige har satt upp vill vi verkligen veta hur regeringen tänker i det här fallet, säger Karin Lexén, generalsekreterare för Naturskyddsföreningen till Svenska Dagbladet.
Den första april får vi visserligen en flygskatt, men 80 kronor per inrikes resa kommer knappast att påverka passagerarna. Flyget kommer fortfarande att vara billigare än tåget.

Om regeringen menar allvar med sin klimatpolitik måste tågresandet bli mycket mer attraktivt. Det måste bli billigare, snabbare och pålitligare framför allt i södra Sverige där många människor åker korta resor. Höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö är avgörande framtidssatsningar, men även det existerande järnvägsnätet måste rustas upp.
Bara idioterna fortsätter att åka med tåg som riskerar att stanna till och med på julafton.