Carin Jämtins bil(s)amhälle

Medan Miljöpartiet presenterade sitt valmanifest stod tunnelbanan mellan Alvik och Hässelby stilla och strömlös. Gårdagens tunnelbane-stopp kom nästan som på beställning.

Lokaltrafiken i Stockholm är i stort behov av upprustning. Pendeltågen går aldrig i tid och nu i vinter stod tunnelbanan stilla i flera dagar. Vi som bor i Stockholm räknar med en särskild SL-tid, man vet inte när tågen går och absolut inte när de kommer fram.

Maria Wetterstrand och Peter Eriksson förklarade att om de vinner valet vill de bygga ut spårtrafiken i Stockholm. De vill fördubbla järnvägsnätet i Sverige och satsa på höghastighetståg mellan de skandinaviska storstäderna.

De vill framför allt flytta över trafikanterna från bilar till tåg och öka klimatskatterna på det gods som går på lastbil.

Bra så, stockholmarna kommer till jobbet i tid och klimatet blir bättre i hela Sverige. Miljöpartiet gör Socialdemokraterna lite grönare.

Men den idyllen sprack så snart Socialdemokraternas oppositionsborgarråd Carin Jämtin deklarerat att hon tänker köra över Miljöpartiet. ”På samma sätt som Moderaterna kört över Centern och Kristdemokraterna i den här frågan...”

Socialdemokraterna vill precis som Moderaterna hellre ha en motorväg.

Carin Jämtins kompisar i alliansen vill damma av hela Dennispaketet för att biltrafiken ska få plats att expandera. Beräknad kostnad för hela projektet: 105 miljarder kronor. Stockholmarna ska betala hälften i form av högre trängselskatt och vägavgifter på bland annat Essingeleden och Skurubron.

Priset blir än högre: sämre klimat, mer hälsofarliga utsläpp, dyrare bilresor och sämre kollektivtrafik.

Det var Moderaterna, Folkpartiet och Socialdemokraterna som träffade överenskommelsen om Dennispaketet 1992. Det omfattade spårtrafik som Citybanan men också flera stora vägbyggen.

Hösten 1994 kom jag till Miljödepartementet som ny pressekreterare åt

Anna Lindh. På en lapp skrev hon ner sina politiska prioriteringar och allra överst stod det: ”Riv upp Dennispaketet.” Tre år senare upplöstes överenskommelsen för miljöns skull. Tills nu, då alliansen åter satsar på bilsamhället – med god hjälp av Carin Jämtin.

Följ ämnen i artikeln