Inte invandrarnas fel att skolresultaten kraschar

Med Lotta Edholm väntar nya nedskärningar

Arbetsmarknadsminister Johan Pehrson och skolminister Lotta Edholm.

Rubriken i Aftonbladet lyder ”Svenska elever rasar i mätning”. För några år sedan skulle den ha fått det politiska samtalet att stanna av.

Svenska 15-åringar har svårare att förstå vad de läser och de presterar sämre i matematik. Det är resultatet av den senaste stora internationella PISA-undersökningen.

Ett resultat av pandemin

I många länder får eleverna sämre resultat jämfört med den senaste undersökningen 2018. Sannolikt ett resultat av pandemin. Men trots att skolorna i vårt land hölls öppna tappar vi i förhållande till andra.

Och, för att ha det sagt, de sjunkande resultaten beror inte på invandring. Elever som är födda i Sverige har tappat lika mycket.

Resultaten är tillbaka på 2012 års nivå. Då skakade det om hela den svenska skoldebatten. Nu står liberalernas ledare Johan Pehrson där rätt ensam och talar om ”kunskapskollaps”.

Inte samma uppmärksamhet

Nej, PISA väcker kanske inte längre samma uppmärksamhet som det gjorde tidigare. Politikerna kommer inte att släppa brottsligheten, inflationen eller det internationella säkerhetsläget för att istället diskutera undervisningen för barn och ungdomar. Och det ska de naturligtvis inte heller göra. Men det är dags att göra mer för eleverna.

En hel del av problemen i samhället avspeglas nämligen i skolresultaten. Det gäller inte minst skillnaden mellan barn till föräldrar med utbildning och pengar och barn till föräldrar som saknar samma resurser.

Det har varit den svenska skolans problem länge, och skillnaderna fortsätter att växa.

– Den handlar också om brister i det svenska skolsystemet, säger Skolverkets avgående generaldirektör Peter Fredriksson.

Påverkar hela samhället

Naturligtvis får det effekter på andra samhällsområden. På brottsligheten, på företagens möjligheter att växa och till och med på vårt lands möjlighet att försvara vårt oberoende.

Resultatet av den senaste PISA-undersökningen ska varken skyllas på skolminister Lotta Edholm från Liberalerna eller på finansminister Elisabeth Svantesson från Moderaterna. Det vore att fördumma debatten.

Däremot kan vi vara ganska säkra på att alla lösningar förutsätter att kommunerna har möjlighet att ge skolan resurser. Nu väntar istället nya nerskärningar.

Sätt press på finansministern

Lösningen är också att vi börjar tala klartext om hur privata friskolor och det fria skolvalet förstärkt segregationen. Skolmarknaden och vinstjakten har skapat en skola som fungerar för några, men allt sämre för många andra. Och totalresultatet ser vi i dagens siffror.

Hur var det Johan Pehrson uttryckte de? Kunskapskollaps.

Det är dags att våga ifrågasätta vad årtionden av marknadsexperiment och vinstjakt gjort med svenska skola. Regeringen pratar om problemet, men ingenting händer.

Det är dags att göra om från grunden. Lotta Edholm är knappast rätt person att ta sig an den uppgiften.