KD:s ledning borde gå en grundkurs i politik

Det är inte reglerna som stoppat ett maktskifte

Ebba Busch på riksting.

På helgens riksting funderade Kristdemokraterna på om inte det politiska systemet i Sverige borde göras om. Tydligen vill man ha en ordning med rullande mandatperioder.

Om talman Andreas Norlén skulle misslyckas och riksdagen fyra gånger röstar nej till en statsministerkandidat blir konsekvensen ett nytt val. Men som vi fått lära oss de senaste åren ska vi i Sverige inte säga nyval, utan extra val. Mandatperioden för en riksdag som väljs i till exempel februari skulle bara sträcka sig fram till det ordinarie valet i september.

Argument för Andersson

Det är inte så lockande för någon, och antagligen ett av de bästa argumenten mot att rösta ner Magdalena Andersson. Kanske är det därför Kristdemokraternas ledning nu vill ha en ordning där räkneverket nollställs efter varje val.

Andreas Carlson.

Fyra nya år för en ny regering skulle göra oppositionen mer frimodig, funderade till exempel partiets gruppledare Andreas Carlson häromdagen i Sveriges Radio.

I sak är det lätt att förstå Carlsons frustration. Den delas av många. Vi har sett hur landet fått styras med en servettbudget som aldrig borde ha lämnat det moderata partikansliet. Vi har kunnat följa en riksdagsmajoritet fälla regeringen utan en tanke på vad skulle komma i dess ställe.

Inte så värdigt

Vi har sett kohandel mellan partierna, förhandlingsförbud och gräl om avtal och hemliga papper som kanske existerar, kanske inte gör det.

Ärligt talat har det inte alltid varit så värdigt. Det är inte så konstigt om vi får en diskussion om hur spelreglerna i den svenska demokratin skulle kunna justeras.

Det finns allvarliga invändningar mot rullande mandatperioder. Till exempel skulle sambandet mellan lokala och nationella val brytas. Men det är ändå en idé att fundera på.

Problemet är att varken Carlson eller någon annan i Kristdemokraterna tycks ha tänkt igenom vilka effekter det skulle få, eller hur ett system där regeringen får fyra nya år skulle påverka maktballansen. Ändå är det inte så svårt. Andra länder, som Danmark och Storbritannien, har ju den ordningen.

Regeringen blir mäktigare

Där är möjligheten att utlysa ett nyval och skaffa sig ett nytt mandat framför allt en maktresurs för regeringen. Den kan ju välja att skicka hem parlamentet precis när det passar och opinionssiffrorna pekar rätt. Och det gör man. Det är trots allt politik vi talar om.

Det är svårt att förstå varför Sverige skulle vara annorlunda. Och det är svårt att tycka att det är brist på frimodighet som lagt band på oppositionen de gångna åren. Det är snarare rösterna som har fattats.

Vi behöver fundera en del på hur det politiska systemet fungerar. Men trots talmannens små statsvetenskapliga föreläsningar om konstitutionen verkar det finns en del kunskapsluckor att fylla i först. I alla fall hos Kristdemokraterna.