Behåller namnet – men inte loggan

Publicerad 2012-09-04

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Bilfabriken på Stallbacka fort­sätter envist att skapa rubriker.

I helgen samlades medlemmarna i verkstadsklubben på Saab för sista gången. Efter precis 74 år gick en av de klassiska klubbarna i svensk fackföreningsrörelse i graven.

Så i går kom så beskedet. Affären mellan konkursförvaltaren och el­bilskonsortiet Nevs blev till sist klar. De bilar som ska tillverkas i Trollhättan får också i framtiden heta Saab, de nya ägarna har betalt sina pengar och ­bråken om vem som egentligen har ­rättigheterna till den nya Phoenix-plattformen kommer säkert att fortsätta.

I går var alla glada. Paul Åkerlund, kommunalråd i Trollhättan, ville titta framåt och hoppades att det om ett och ett halvt år ska kunna rulla ut en ­högklassig och storsäljande elbil från fabriken.

Särskilt glad var Åkerlund över att namnfrågan lösts och att bilarna får behålla namnet Saab. Det är kanske inte så ­konstigt. Till för två år sedan var Åkerlund ordförande för Metall på Saab.

IF Metalls förbundsordförande ­Anders Ferbe förklarade att de nya ägarna skulle få stor glädje av den ­Saabanda som hänger kvar, och den ­ansvarige på Nevs – Mattias Bergman – pratade om att verkställa affärsplaner och anställa personal.

Till och med näringsminister Annie Lööf skickade ut ett pressmeddelande med formuleringar som ”förhoppningar” och ”nya jobb”. Näringsministern slog dessutom fast att ambitionen att utveckla elbilar på Saabs teknik är ”innovativt och framtidsinriktat”.

Det är annat ljud i skällan än när hennes företrädare föreslog att fordons­kunnandet skulle kastas ut för att ge plats för vindkraftsbyggen.

Saabs fortsatta öde lär inte försvinna ur rubrikfloden, och den svenska regeringen har knappast fått till stånd en ­näringspolitik värd namnet. Men i går fanns i alla fall några ljusglimtar.