Stoppa religiösa friskolor, Fridolin

Gör det nu, ministern. Dåvarande gymnasieministern Aida Hadzialic flaggade i våras för att hon vill förbjuda religiösa friskolor. Gustav Fridolin bör följa i hennes spår.

När flickorna har gymnastik så läser pojkarna matematik, och tvärtom.

Könsuppdelade gymnastiklektioner är inget nytt i svensk skola, men på friskolan Al-Azharskolan i Vällingby är den könsuppdelade idrottsundervisningen en del av skolans muslimska profil.

Al-Azharskolan - som har elever i förskoleålder ändå upp till nionde klass - anmäldes nyligen till Skolinspektionen av en person som menar att skolan sviker sitt uppdrag att motverka traditionella könsmönster. Uppdelningen riskerar att permanenta kvinnors underordning, enligt anmälaren.

Likvärdig utbildning

Skolans rektor menar att en stor andel av skolans elever har en muslimsk kulturbakgrund och om skolan skulle ha gemensamma idrottslektioner hade många helt uteblivit från undervisningen, enligt rektorn.

Skolinspektionen ger skolan rätt och godkänner de uppdelade lektionerna eftersom man funnit att utbildningen i idrott och hälsa är helt likvärdig för de olika könen.

– Har man problem med tryggheten mellan killar och tjejer så måste man jobba med det. Men man kan inte ge vika för det och säga att då behöver inte killar och tjejer mötas på lektionerna, säger utbildningsminister Gustav Fridolin (MP).

Han har helt rätt.

I någon mening går det att sympatisera med skolans idé med den religiöst motiverade könsuppdelningen: att alla elever ska kunna delta på skolgymnastiken. Rektorn varnar som sagt för att flickor kommer utebli från gympahallen om de måste dansa, hoppa studsmatta och spela innebandy med pojkar. Lärarna på  Al-Azharskolan talar om att flickorna tar av sjal och huvudduk på lektionerna och spela fotboll i shorts och t-shirt. Det skulle de inte göra om läraren var man eller om pojkar var med i gympahallen. Det har förstås ett värde.

Ska göra barn fria

Ändå ska religiösa friskolor enligt skollagen uppfylla den värdegrund och läroplan som gäller vid vanliga skolor. Det som berättats om Al-Azharskolan hade sannolikt inte tolererats i en vanlig kommunal skola. Skolinspektionen hade fått konstatera att skolan måste ta tag i och lösa sina jämställdhetsproblem.

Vad vi ser är en värdekonflikt mellan religionsfrihet och skolans uppdrag att göra barn fria, självständiga och kritiskt tänkande.

Den är nu inte en ny konflikt. Enligt Europakonventionen är det en mänsklig rättighet att uppfostra barn i föräldrarnas religiösa tradition. I Barnkonventionen slås det fast att barn har rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet.

Det är bra att Gustav Fridolin nu säger att han är beredd att “göra de justeringar som krävs”. Men det här kan inte vara en diskussion som börjar och slutar i Al-Azharskolan.

Redan i den snart tio år gamla avhandlingen “Utbildning på (o)lika villkor” svarade 8 procent av samtliga ungdomar att deras föräldrar inte tillät dem att delta i vissa inslag och ämnen i skolan. Siffran är betydligt högre bland de utlandsfödda eleverna än de svenska: 27 procent av de utlandsfödda flickorna och 17 procent av pojkarna blev förbjudna att delta i ett eller flera ämnen i skolan.

Gör som Hadzialic

I svensk skolpolitik har vi - genom friskolor och fritt skolval - bit för bit minskat det demokratiska styret av skolan genom stat och kommun. I stället har storbolag, föräldragrupper och religiösa samfunds inflytande ökat.

Det är knappast rimligt att rätten till undervisning i viss religion eller språk automatiskt leder till att religiösa grupper och sektor får driva egna skolor. Det är heller inte rimligt vi ger föräldrar rätt att välja bort de delar av barnens undervisning som de ogillar.

Strax innan hon avgick flaggade dåvarande gymnasieministern Aida Hadzialic för att hon vill förbjuda religiösa friskolor. Gustav Fridolin bör följa i hennes spår.

Regeringen måste göra en översyn av lagstiftningen och avskaffa möjligheten att starta religiösa friskolor.