Bilpaketet – inte en dag för tidigt

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-12-12

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

12 DECEMBER 2008. Det har tagit lång tid för regeringen att se sitt ansvar för den svenska fordonsindustrin. Trots varsel och kristecken har svenska ministrar mest förklarat vad som inte kan göras.

När Maud Olofsson och Anders Borg i går presenterade ett stödpaket var det alltså inte en dag för tidigt.

Statliga garantier

Regeringen har fått hjälp av det europeiska samarbetet för att komma ur höstens handlingsförlamning. Grunden för gårdagens paket är statliga garantier på 20 miljarder för lån i den europeiska investeringsbanken. En förutsättning för att svenska fordonstillverkare inte ska missgynnas, något Anders Borg påpekade i går.

Frågan är om den svenska regeringen, utan en internationell debatt om samhällsansvar, kommit till samma slutsats?

Paketet innehåller också en satsning på forskning och utveckling. Tre miljarder kronor satsas i ett statligt bolag som ska bedriva verksamhet inom fordonsbranschen.

Dessutom anslås fem miljarder för lån till företag som drabbats av den finansiella kollapsen, men vars verksamhet är sund.

Det är bra åtgärder. Många av de akuta problemen hänger samman med finanskrisen. Därför behövs kreditgarantier. Framtiden för branschen finns i omställning, inte minst för att möta hotet mot klimatet.

Vad händer de anställda?

Men det saknas fortfarande svar på viktiga frågor. Vad kommer att hända med de anställda som nu drabbas? Hur ska företagen kunna behålla kompetens över den akuta krisen?

Och framför allt; vad ska hända med det långsiktiga ägandet av Volvo PV och Saab? Den frågan fortsätter att jaga Maud Olofsson och Anders Borg.

IP

Följ ämnen i artikeln