Regeringen måste stödja Volvo

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-12-02

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Svenska fordonsindustrin med alla sina underleverantörer sysselsätter minst 130 000 anställda.

Nu är Volvo och de amerikanska ägarna ute på hal is. Det är dags att regeringen agerar.

Så är det då officiellt att Ford planerar att sälja Volvos personbilsverksamhet.

I veckan ska cheferna för de tre stora amerikanska biltillverkarna åter vädja till politikerna i kongressen om stöd. Planerna på en försäljning av Volvo är ett sätt för att visa handlingskraft. Möjligen också som en patriotisk gest för Washington.

Runt om i världen engagerar sig staterna i personbilsindustrins omstrukturering. Motiven är inte svåra att förstå. Biltillverkningen utgör ryggraden i många länders tillverkningsindustri. Svenska fordonsindustrin med alla sina underleverantörer sysselsätter minst 130 000 anställda.

Ändå har den svenska regeringen visat ett demonstrativt ointresse för det som nu pågår kring Volvo och Saab.

Statsminister Reinfeldt förklarade i helgen att han ville se problemen ”korrigerade i marknaden”. En häpnadsväckande kommentar till spelet i Washington, Paris och Berlin.

En svensk regering borde bara kunna handla på ett sätt. Med kraftfulla åtgärder för att stärka bil­industrins förändringskraft, och med en fullständig öppenhet inför de utmaningar som kan rymmas i framtida strukturförändringar.

Det finns ingen anledning att utesluta något, inte ens statligt ägande, för att ge den svenska fordons­industrin möjligheter att fortsätta utvecklas.

Följ ämnen i artikeln