Trafikverket kan inte sköta tågen

Det går inte att förstatliga underhållet av järnvägen. I alla fall inte just nu. Det är den centrala slutsatsen i den utredning infrastrukturminister Anna Johansson fick ta emot i går.

Det går alltså inte att göra som Socialdemokraterna lovade innan valet.

Den ansvariga myndigheten – Trafik­verket – skulle helt enkelt inte klara av uppdraget.

En på alla sätt trist slutsats, och inte ­bara för Anna Johansson. Hon kommer att få svara på massor av frågor om löftes­brott, men de frågor hon verkligen ­borde få handlar förstås om framtiden.

Inkompetent myndighet

Trafikverkets stora problem är nämligen knappast att det inte skulle kunna klara en ny ordning för järnvägsunderhållet. Det stora problemet är att Trafik­verket inte kan ­sköta ­dagens system.

Ansvaret för järnvägen, ett av politikens just nu viktigaste områden, ligger helt enkelt på en myndighet som inte klarar av sitt jobb.

Utredningens förslag säger något om hur illa det är ställt. Till exempel tycker utredaren att Trafikverket borde skaffa sig ett underhållssystem, byggt på kunskap om hur det ser ut på spåren. Finns inte det?

Ett annat förslag är att Trafikverket ska skaffa sig en plan för underhållet. Med tanke på miljardanslagen kan man tycka att det är hög tid.

Dessutom tycker utredaren att Trafik­verket borde förbättra kontrollen av ­entreprenörernas arbete. Också det ­borde förstås redan fungera.

Ny chef behövs

För dagen är det kanske dags att släppa frågan om vem som ska sköta underhållet av järnvägen. Regeringens akuta uppgift är att skaffa fram en chef som kan få Trafikverket att fungera och ta ansvar för spåren.

När det är fixat kan det vara dags att ta diskussionen om vem som ska sköta järnvägsunderhållet igen.