Mona Sahlin och mindre mogna män

Årets majblomma är ljusblå och grön. Jag har redan köpt en och lovar att köpa flera.

Varje gång jag möter en tioåring med försäljningsväska på magen minns jag precis hur plågsamt det var att gå fram till främmande vuxna. Året jag sålde majblomman var den helt röd med en grön prick i mitten. Jag var precis så blyg som tioåringar brukar vara och därför är det nu min tur att köpa majblommor av nästa generade generation.

Dessutom går pengarna till barn som behöver dem. Det kan handla om bidrag till nya glasögon eller det medlemskap i fotbollsklubben som föräldrarna inte har råd att betala. Sådant som barn behöver för att få vara med de andra.

Barnfattigdomen växer i Sverige, därför är det bra att Mona Sahlin vill höja flerbarnstillägget och ge mer pengar till ensamstående föräldrar och studenter med barn.

Thomas Bodström, däremot, han vill ge varje barn en polis.

Hade det inte varit bättre med en lärare? Eller en skolsköterska eller en kurator? Eller varför inte ett fritids som har öppet efter skolan?

Inte ens polisen tycker att det är en bra idé. Hur ska polisen kunna skapa en personlig relation med hundratusentals elever? undrar Rikspolis-styrelsen.

Ibland verkar det som om Thomas Bodström tar vad han har för ögonen och gör det till sin politik. Han är advokat, deckarförfattare och dessutom ordförande i justitieutskottet, alltså rör han sig i en polismiljö och när han sedan blir ungdomsansvarig i partiet blir hans lösning enklast möjliga. En polis till varje barn.

Ja, Thomas Bodström tittar även på tv och när han inte gillar reklampauserna i TV4:s söndagsfilmer gör han sitt personliga missnöje till politik. Han skriver en motion till riksdagen och föreslår att reklampauserna ska kortas från tolv minuter till fem. Dessutom vill han undersöka möjligheterna att inte avbryta för reklam.

Han begär alltså att TV4 ska halvera sina intäkter. Man kan tycka vad man vill om kommersiell verksamhet och TV4:s sega reklampauser, men det är ändå de som betalar kalaset. Dessutom regleras 12-minutersregeln i EU:s tv-direktiv.

I en reklamfri radiodebatt med TV4-chefen Jan Scherman ångrar Thomas Bodström sig halvvägs och säger att han inte har något emot reklam i sportsändningar. Och även i filmer kan det behövas några minuter för den som måste gå på toa. Och förresten tycker hans parti att det räcker med åtta minuters reklam per timme.

Tänker den rödgröna oppositionen verkligen utmana EU och hela Bonnierkapitalet? Eller är det bara Bodström som saknar fjärrkontroll?

Så här års behöver man ju inte sitta inne och glo. I veckan gick jag genom Kungsträdgården, överallt satt solsugna stockholmare med uppvända ansikten.

Utanför SEB:s huvudkontor räknade jag till 17 parkerade motorcyklar. Aha, det är hit bonusarna har gått. Vuxna bankmän måste ha kostym hela dagarna, men när klockan slår fem drar de på sig skinnstället och gasar mot solnedgången.

Forever young.

Fast jag föredrar nog fortfarande en mogen kvinnlig statsministerkandidat som hellre satsar på barn än försöker vara ett.

Följ ämnen i artikeln