PR-folket strömmar in vid en borgerlig valseger

När alliansen höll konvent i februari tog jag en fika och funderade över talen. Så märkte jag upphetsningen vid bordet bredvid. Ett gäng unga folkpartister trängdes runt tidskriften Fokus som presenterade namnen i en borgerlig regering. En verklig snackis för alla som vill in i Rosenbad.

Plötsligt sträckte aspiranterna på sig. Fokus smusslades blixtsnabbt undan som vore den en porrtidning när fröken öppnar dörren till klassrummet.

Partiledaren nalkades. Nu gällde det att synas och ge smarta kommentarer till Lars Leijonborg. Trängseln var lika stor men mer städad.

Inget ont i att intressera sig för framtidsjobben. Naturligtvis gör unga socialdemokrater likadant.

Just nu verkar oddsen sämre för alliansen än i februari, men makten är fortfarande inom räckhåll.

Den liberala tidskriften Neo gör om Fokus reportage på sitt eget sätt. I senaste numret finns en lista på 116 personer som kan bli politiska tjänstemän under en borgerlig regering.

Kanske överskattar Neo-gänget sina kompisar i Stockholm och de som redan är partianställda. Jag skulle bli förvånad om en borgerlig regering inte vill värva fler gamla rävar som i dag finns utanför den politiska världen men som var med 1991-94. Erfarenhet från regeringskansliet kommer att väga tungt när det gått tolv år sedan sist.

Ändå finns det några intressanta mönster i Neos lista som är värda att diskutera.

Många av personerna har en koppling till näringslivet. Kanske inte så konstigt, partierna är fortfarande bärare av olika samhällsintressen.

Nästan ingen har utländsk bakgrund. Bedrövligt, men här brister det också i dagens regeringskansli.

"PR-konsulter är överrepresenterade", skriver Neo och räknar upp namn från byråer som JKL, Hill & Knowlton och Kreab. Borgerliga talanger har övervintrat i PR-världen i väntan på regeringsmakten. Kanske säger listan också något viktigt om politikens förändring. PR är numera mer än marknadsföring, det är också att skapa politik. Konsten att skapa berättelser, som den om moderaternas förvandling, lärs ut i kurser på reklamskolorna. Samtidigt har partierna försvagats och bilden i medierna blivit allt viktigare. Frågan är hur ännu mer PR-folk i regeringskansliet påverkar politikens innehåll och djup. Vilka medvetna och omedvetna värderingar tar man med sig från arbetet med sina hemliga kunder?

Kanske är det inte den första tanken hos proffsen som väntar spänt på hur det ska gå i valet.

I veckan kom lite tröst för dem som blir besvikna. PR-byrån Westander, den enda jag känner till som öppet berättar vem de arbetar för, söker mer folk.

"Jag räknar med att många kompetenta personer med stort politiskt engagemang och praktiska erfarenheter av både medierelationer och lobbying blir tillgängliga efter den 17 september - oberoende av valutgången", skrev VD:n Patrik Westander nyligen.

Så kan den politiska klassens nervositet också beskrivas.

Följ ämnen i artikeln