Inga nya grannar på våran bakgård

FÖREDRAR FLYGEN I valet mellan en bullrig flygplats eller 50 000 nya lägenheter väljer Brommaborna det förstnämnda. Bromma är ett exempel på varför Stockholm har bostadsbrist, hade flygplatsen lagts ned 1991 kunde här ha funnits ett levande bostadsområde.

12 April 2016. Bromma

Det var smart av regeringen att låta Anders Sundström utreda framtiden för Bromma.

Bara en lätt grånad bankhöjdare kan föreslå att en flygplats ska läggas ner. Efter gårdagens presskonferens kan man undra varför det någonsin blev så mycket bråk om Bromma.

När Anders Sundström väl presenterade fakta tystnade kritiken. Det mesta han sa lät självklart och inte ens direktörerna i Svenskt Näringsliv protesterade.

Bromma har ingen framtid. Inrikesflyget ökar inte, det är utrikes-flyget som kommer att fördubblas och därför är det Arlanda som måste byggas ut.

– Det har pratats för mycket om Bromma och för lite om Arlanda, som Sundström sa med någon slags självklarhet.

Tar ytterligare tid

Han vill att regeringen snarast börjar planera för en fjärde landningsbana på Arlanda där allt flyg kan koncentreras. Det ska vara lätt att byta plan ”för även norrlänningar vill flyga utomlands.” Anders Sundström tänker sig nya terminaler och fler järnvägsstationer för Arlanda-banan som måste byggas ut så att fler kan åka kollektivt.

– Det fina med Arlanda är kollektivtrafiken, sa han och det är bra att han i alla fall tänker lite på miljön.

Det kommer att ta tid, utredningen räknar med en ledtid på 20 år för ombyggnaden av Arlanda. Ju förr den kommer i gång, desto fortare kan Bromma läggas ner.

Socialdemokraterna ville lägga ner Bromma redan 1991, men de planerna stoppades av de borgerliga partierna i Stockholm. De ville hellre ha flygplan än bostäder i Bromma och kanske är det en av förklaringarna till det eviga bråket. Runt flygplatsen bor borgerliga väljare i dyra villor. Även om de störs av bullret har de ändå velat ha flygplatsen kvar, visar en undersökning från Villaägarna.

Stockholm säger nej

I valet mellan en flygplats och 50 000 nya lägenheter väljer de – flygplatsen.

Kanske är det därför Anders Sundström nu minskar stadens bostadsplaner till 30 000 lägenheter. För att han vet att Brommaborna egentligen inte vill ha några nya grannar.

Men tanken svindlar. Om Bromma hade lagts ner 1991 skulle hela flygfältet i dag ha varit bostadsområden med skolor, mataffärer och kanske en tunnelbana.

Bromma är ännu ett exempel på varför Stockholm har en svår bostadsbrist. Den är så svår att tillväxten hämmas för att arbetskraften inte kan flytta hit och ändå säger stockholmarna nej. Vi vill gärna ha tillväxt, men de nya invånarna får inte bo på våran bakgård.

Anders Sundström kan med lätthet prata om nya terminaler ute vid Arlanda. Det är Brommas framtid som kan bli det verkliga problemet.