Lööfs dåliga omdöme

Publicerad 2011-09-28

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Nästa vecka kan Annie Lööf utses till Sveriges näringsminister, med ansvar för energipolitiken. Eller miljöminister, med ansvar för miljön.

I båda fallen kommer hon att arbeta med frågor som är helt avgörande för tyska energijätten Eon och biljätten Volkswagen.

Tur för dem.

Som Aftonbladet i dag kan avslöja körde Annie Lööf bjudbil från just Eon och Volkswagen i förra valrörelsen.

Hon bedrev då en lyckad personvalskampanj och blev för andra gången inkryssad i riksdagen av väljarna.

Gissningsvis behövde hon all hjälp hon kunde få.

Eon och Volkswagen har ett intresse av att påverka beslutsfattare. Det är inget fel i det. Denna gång handlade det om lobbying för gasbilar.

Förmodligen är bilarna jättebra.

Men som politiker måste man alltid ställa sig frågan vem man vill ha en tacksamhetsskuld till.

Centerpartiets energi- och miljöpolitik har ändrats dramatiskt de senaste åren. Från kärnkraftsmotstånd till att öppna för bygget av nya kärnkraftverk. Från trovärdig miljöpolitik till vargjakt.

Det är en resa som fortsätter med Annie Lööf på partiledarposten. Hon har sin bakgrund i de mest nyliberala kretsarna i Centern och står nära arbetsgivarorganisationer och näringslivets lobbyister.

Därför blir det en belstning att hon tagit emot förmåner från just den industri som påverkas av de statsrådsposter som är aktuella för henne.

Hennes försvar är att bjudbilen formellt tagits emot av hennes partidistrikt. Det är ett ganska dåligt försvar eftersom hon rimligen känt till var bilen kom ifrån och vem som betalade.

Det är detta som är det politiskt viktiga, inte den juridiska konstruktionen.

Enligt Institutet mot mutor kan bjudbilen ligga i en juridisk gråzon. Det är i så fall en fråga för polis och åklagare ifall någon anmäler det.

Men oavsett vilket är det en fråga om omdöme. Och om Annie Lööfs trovärdighet nästa gång hon uttalar sig i frågor om bilar eller energi.

Vilket ju kan inträffa i hennes nya uppdrag.