Politiker borde lära sig av IKEA
Förra året gjorde möbeljätten Ikea sitt bästa resultat någonsin. Vinsten efter skatt landade 2014 på 3,3 miljarder euro.
Det är så ett internationellt storföretag redovisar sina pengar.
I Sverige steg försäljningen med 6 procent, till nästan 14 miljarder kronor.
Ikea har blivit en symbol för det svenska välfärdssamhället.
De platta paketen fyllde folkhemmet med möbler och restaurangens köttbullar representerar svensk husmanskost världen över.
Att företaget också har förknippats med trixiga skatteupplägg, antifackliga kampanjer, låglönearbete och – i alla fall ibland – barnarbete hör förstås också till bilden.
Varumärke att försvara
Ingen kan förneka att Ikea har ett varumärke att försvara, och i samband med gårdagens resultat ville koncern-chefen Peter Agnefjäll förknippa det med hållbarhet och miljö.
Billiga led-lampor, kranar som startar i kallvattensläge, solpaneler och vindkraftverk ingår i hållbarhetsstrategin “People & planet positive”. Ikeachefen kunde stolt berätta att koncernen nu äger 224 vindkraftverk och 700 000 solpaneler.
Andelen certifierat trä i möblerna ökar och möbeljätten är på väg mot målet att all bomull ska produceras på ett hållbart sätt.
Kommer inte rädda världen
Ikeas platta paket och led-lampor kommer naturligtvis inte att rädda planeten. På många sätt är grunden för företagets affärsidé tvärtom ett konsumtionsmönster som aldrig kan bli långsiktigt hållbart.
Men att ett trendkänsligt globalt konsumentföretag som Ikea väljer att lyfta fram satsningar på miljö och resurser som en del av varumärket är ett tecken.
Hållbarhet är inte bara en förutsättning för livet. Det är dessutom ett bra försäljningsargument. Där har åtskilliga politiker något att lära.