Slarva inte bort SAS

Enligt uppgifter i danska TV2 i går är ett sparpaket för SAS nu färdigt. Egentligen skulle SAS ha presenterat sin kvartalsrapport i torsdags, men den sköts upp till i dag.

Enligt medieuppgifterna innebär sparpaketet bland annat att 1 000 anställda förlorar sina arbeten och att övriga får ­sina löner sänkta med 15 procent. Sammanlagt innebär det besparingar på tre miljarder kronor.

Vill ha ståplats på flygplanen

I förrgår gjorde Ryanairs vd Michael­ O’Leary utspelet att han vill införa ståplats på flygplanen. Därför rasar han nu mot kravet på säkerhetsbälten. Så ser SAS konkurrenter ut.

Eftersom svenska staten är stor­ägare i SAS ligger frågan om ­företagets framtid på regeringens bord, liksom hos ­regeringarna i Norge och Danmark. I fredags bekräftade EU-kommissionen att det förs informella samtal om SAS finansiering.

Så här skriver regeringen på sin hemsida: ”Statens uppgift är att ge närings­livet goda förutsättningar, sätta upp ­lagar och regler och se till att de följs, inte att äga och driva företag.” När SAS byggdes upp en gång i tiden var politiken en ­annan. Då sågs det som en förutsättning för utveckling att vi även i Norden ­hade ett flygbolag, flygplatser och fungerande infrastruktur.

I praktiken finns ingen fungerande­ konkurrens vad gäller flyget. ­Inte om man har högre ambitioner än att bara de mest lönsamma­ flyglinjerna ska överleva.

Men SAS problem, som de delar med otaliga andra stora bolag, är att de har högre kostnader än vad människor är ­beredda att täcka med biljettpriser. Det är därför Ryanair och andra lyckas få kunder trots åter­kommande skandaler kring säkerhet, ­service och bemötande.

Staten måste vara mer aktiv

SAS är ett misskött bolag i en starkt konkurrensutsatt bransch. En anpassning till verkligheten är nödvändig.

Men även om SAS genomför sitt sparprogram kommer den djupare frågan om samhällets ansvar att finnas kvar. I går ­ville inte ansvarig minister Peter Norman (M) kommentera.

Sverige är ett land, inte bara en samling människor som råkar bo på samma plats. Vi behöver en fungerande post, ett ­utbyggt elnät, infrastruktur och järnväg och – flyg i hela landet.

Vill vi att SAS ska finnas kvar och ­kunna utvecklas måste rimligen svenska staten vara beredd att spela en mer aktiv roll. Att bolaget är misskött faller självklart till stor del tillbaka på ägarna.

Fredrik Reinfeldt borde förvalta svenska folkets tillgångar med lite större ­omsorg.

Följ ämnen i artikeln