sdaf

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-12-22

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

22 DECEMBER 2008. Fredrik Reinfeldt har inte haft lätt att försvara sina synpunkter på svenska familjers julfirande. Ämnet dök senast upp i lördagens Ekointervju.

En julklapp med texten ”Made in China” gör inte mycket för att säkra jobben i Sverige, förklarade statsministern i början av december i Aftonbladet. Det har tolkats som ett slags kryptoprotektionism. Ett försök att stänga av Sverige från den fria världshandeln. Kritiken har varit hård.

Det är begripligt, även om det inte behöver vara protektionistiskt att uppmana människor att köpa svenskt. Om sådant som anständiga villkor för de anställda, rimlig hänsyn till miljön och kanske omsorg om det närproducerade får ett värde betyder det att svenska jobb har lättare att konkurrera.

Det som verkligen bekymrar i statsministerns uttalande är hans exempel på en riktigt blågul julklapp. ”Ge varandra en reparation eller en annan arbetsintensiv tjänst”, uppmanade Reinfeldt.

En ”arbetskraftsintensiv tjänst”? Det är så Reinfeldt ser på den framtida svenska arbetsmarknaden. Efterfrågan finns. Det enda som saknas är tillräckliga löneklyftor.

En trefashandske till far, en vecko­städning till mor och två par fjällveckor till lille, lille bror. Eftersom reparationer i villor och bostadsrätter numer räknas till det hushållsnära blir det dessutom skatteavdrag för både städning och eluttag.

Svårt hitta svenska produkter

Kanske är det svårt för statsministern att snabbt hitta exempel på svenska industriprodukter för julklappssäcken. Stål från SSAB, gruvutrustning från Atlas Copco och kullager från SKF passar inte i presentpapper. En hjullastare från Arvika får inte plats under granen. Mycket produceras för andra företag.

Annat, som personbilarna eller svenska småhus, vänder sig till privata konsumenter. Men det är inte sådant vi typiskt förknippar med jul­ruschen.

Samtidigt tycks dagens nya moderater ha svårt för industrin. I deras konsult- och spekulantvärld skapas värden genom kampanjer och klipp, inte ur hårt arbete i produktionen.

Sådant tillhör gårdagen

Det är inget fel på de upplevelser som skapas av en kreativ och kvalificerad tjänstesektor. Utvecklingen av det svenska restauranglivet är fantastisk. Svensk turism bär på stora framtidsmöjligheter, och hemmafixandet har utan tvekan sina begränsningar.

Men något enda litet exempel på konsumentvaror tillverkade av svensk industri borde väl ändå Reinfeldt ha kunnat tänka ut. Ett kylskåp från Mariefred eller snickeri från Siljansnäs. Han hade kunnat nämna paraplyer från Malung, trädgårdsmöbler från Grythyttan eller i alla fall en ost från Falköping.

Men det gör han inte. I Fredrik Reinfeldts värld tillhör sådant gårdagen.

IP

Följ ämnen i artikeln