Reinfeldt slarvar bort våra pengar

Mot bättre vetande avreglerades bilprovningen. Nu är pengarna borta och skattebetalarna blåsta

Usel affär Regeringen sålde bilprovningen till underpris. Nu kontrollerar tre aktörer 90 procent av marknaden.

För fyra år sedan beslutade den borgerliga regeringen att Bilprovningen skulle avregleras. Tanken var att Sverige skulle få en mer tillgänglig och billig besiktning av bilar. Ytterligare ett statligt monopol, Svensk bilprovning skulle konkurrensutsättas och styckas upp.

Företagsekonomiskt vansinne

I fjol köpte företaget Opus en tredjedel av Bilprovningens stationer. Köpet kritiserades eftersom Bilprovningen själv tvingades ställs upp med finansieringen av halva köpet genom en femårig säljrevers. Här någonstans, ansåg kritikerna, började det likna Rysslands privatiseringar under förre presidenten Boris Jeltsin. Det var företagsekonomiskt vansinne men det spelade ingen roll för Fredrik Reinfeldt och hans regering.

"Tack Reinfeldt"

I denna veckas nummer av Affärsvärlden går man igenom hur det blev sedan. Tidningen pryds av en bild på Opus VD Magnus Greko och orden "Tack Reinfeldt".

Och Magnus Greko har anledning att vara tacksam. Sedan april 2006 har aktien i Opus group ökat med ofattbara 675 procent i värde. Han är den stora vinnaren på regeringens avreglering av Bilprovningen. Skattebetalarna är å andra sidan de stora förlorarna.

Tre jättar dominerar

Bilprovningen är i praktiken ingen fungerande marknad. Precis som på många andra områden har privatiseringar och avregleringar istället lett till att ett fåtal stora företag tar över. I Sverige kontrollerar tre bolag 90 procent av marknaden. Ett statligt monopol har ersatts av ett till två tredjedelar privat oligopol.

Det brukar i förlängningen leda till prishöjningar och sämre service när konkurrensen i praktiken sätts ur spel.

Regeringen visste

Det märkliga är att regeringen visste att det skulle gå så här. I Finland avreglerades marknaden på 90-talet. Efter några år dominerades 80 procent av marknaden av två aktörer. Snittpriset på en besiktning var uppe i motsvarande 700 kronor, dubbelt så dyrt som i Sverige. I Danmark försökte man istället öppna upp för ännu fler aktörer. Resultatet blev visserligen att priset gick ner men på bekostnad av en lägre kvalité. Konsultföretaget McKinsey redovisade den misslyckade avregleringen i en rapport 2007 till Näringsdepartementet.

Slarva bort pengar

När regeringen påbörjade sin politik 2009 var 94 procent av Bilprovningens kunder nöjda. Så vilket problem var det regeringen ville lösa?

Det är svårt att svara på. Men en sak vet vi. Magnus Greko skrattar hela vägen till banken.

Följ ämnen i artikeln