Ditt hat mot influencers är modernt kvinnoförakt

Allt är inte Bianca Ingrossos fel

Låt oss prata mer om Sandra Veronesi, och mindre om Bianca Ingrosso.

En sak som irriterat mig under längre tid är det omåttliga hatet mot influencers. Det saknar både klassanalys och proportioner. Men innan du börjar koka vill jag bara säga följande:

  1. Nej, jag tycker inte det är försvarbart att uppmuntra till ett ohållbart konsumtionssamhälle.
  2. Ja, jag vet att det finns influencers som omsätter miljarder idag och har både en kulturell och finansiell makt.
  3. Nej, man ska inte underskatta att influencers inspirerar människor till en ohållbar livsstil eller hetsar till skadliga kroppsideal.

Men influencers är ofta bara företagens välpolerad yta utåt. VD:arna som profiterar på de modelliga brudarnas utseenden får sällan sitt varumärke flådda under kritikernas knivar. Ägarna blir aldrig bojkottade.

Således blir också tjejerna en skyddsbarriär mellan den arga folkmassan och de ekonomiska makthavarna.

Ta bara fallet med Intimissimi och Bianca Ingrosso. När det i våras uppdagades att Intimissimis arbetsvillkor var piss var det ambassadören Ingrosso som fick stå till svars. Inte Sandro Veronesi som faktiskt är ägare av Intimissimi.

Hade det varit Ingrossos miljardbolag CAIA som var i fokus hade kritiken varit berättigad. Men så var det inte nu.

Det hela gick igen i kritikerstormen mot influencern Lovisa Worge i somras. Worge publicerade en bild på Instagram där hennes ryggkotor stack ut. Hon blev då attackerad av Bloggbevakning för att vara “pro-anorexia”. Bloggbevakning tyckte Worge borde ta större ansvar för sina inlägg och hur det påverkar andra tjejer.

Bloggbevakning har rätt, Worge är en inflytelserik influencer med makt. Vad hon gör på sociala medier har ett avtryck.

Men som hon också säger: influencern är långt ifrån ensam om att ha fått hypersmala kroppar att bli trendiga igen. Förra året avslutade Bella Hadid Paris Fashion Week genom att få en klänning spraymålad på sin modellkropp. Miu Mius modevisning visade upp muskorta kjolar på vad kritiker beskrev som svältfödda kroppar. De menade att det här är ett tecken på att 2000-talets trend ”heroin chic” är tillbaka.

Ändå riktades allas blickar mot just Worge.

Genom alla år har kvinnor blivit tillsagda att vara på det ena eller det andra sättet. De ska sminka sig, men ändå se naturliga ut. De ska vara smala, men inte för smala. Kurvor måste finnas, men absolut inte valkar. Och gud nåde den som lägger sig under kniven.

Det hela går igen när de blir mammor.

Sköter sig inte barnen i skolan är det mammas fel. Vill mamma återvända lika snabbt till jobbet som pappa, då traumatiserar hon barnen, och så vidare.

Och gör ett företag fel är det tjejen på reklampelaren som konfronteras.

Det hela är ett modernt kvinnohat. Givetvis ska vi ställa makten till svars för sina handlingar – oberoende kön – men låt oss då välja rätt personer.

Som männen i Instagram-skuggan.