Konkurrensverket godkänner fusionen mellan Pripps och Carlsberg

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2000-12-13

Spendrups har en jättechans att ta över rätten att distribuera Coca-Cola.

Nya bryggerijätten Carlsberg-Pripps tvingas släppa den rätten, enligt beslut idag.

Samtidigt tvingas ett stort antal ölmärken ut till försäljning.

Carlsberg åtar sig frivilligt att säga upp avtalet med Coca-Cola i Sverige samt att släppa en lång rad ölmärken till konkurrenter. Det stod klart på onsdagen då Konkurrensverket lämnade sitt beslut angående den planerade fusionen mellan Carlsberg och Pripps/Ringnes.

Spendrups har tidigare antytt att bolaget kan vara intresserat av att ta över eventuella varumärken som faller ut i samband med fusionen. Det gäller kanske främst distributionsrätten för Coca-Cola Companys drycker i Sverige.

Virgin istället för Pepsi

Spendrups förlorar själva efter årsskiftet rätten att distribuera Pepsis drycker vilket är ett rejält avbräck för bolaget. I stället kommer Spendrups att lansera märket Virgin Cola. Eftersom avtalet med Coca-Cola endast gäller distributionen så skulle ett eventuellt övertagande från Carlsberg inte krocka med lanseringen av Virgin.

Att Carlsberg går med på att släppa distributionsrätten av Coca-Cola i Sverige beror på att det är Pripps som tar över rätten till Pepsi efter nyår. Att ha båda de stora colamärkena i samma bolag går inte konkurrensmyndigheterna med på.

Förutom avtalet med Coca-Cola går Carlsberg även frivilligt med på att släppa en lång rad ölmärken till konkurrenter i Sverige. Det gäller varumärkena Three Towns, Arboga, Eagle, Fat och Bayerbräu som idag ägs av Pripps. Från Falcon släpps märkena Starkbock och Sailor.

Släpper ett antal ölmärken

Vidare kommer Carlsberg att lämna ifrån sig försäljnings- och distributionsrätterna till Lapin Kulta, Warsteiner, Caffreys Irish Ale, Caffreys Stout, Bass Pale Ale och Staropramen. Varumärket Ringnes kommer dessutom att läggas ned i Sverige under en hemlig tidsperiod.

Eftersom Carlsberg frivilligt åtar sig att göra dessa förändringar har inte Konkurrensverket några synpunkter på fusionen och lämnar därför ärendet utan åtgärd.

Spendrups har tidigare uttalat en strategi för sin öltillverkning där bolaget satsar på premiummärken. Idag har Spendrups bara ölet Marieberg inom premiumsegmentet men för en tid sedan meddelades att ett avtal slutits med Heineken om tillverkning och distribution av ölet i Sverige. Nu finns alltså möjligheten att lägga ytterligare några märken till portföljen.

Läs mer om pilsnerkriget

Per Ericson/Ekonomi24 (per.ericson@ekonomi24.se)

Följ ämnen i artikeln