Låneförmedlare får skarp kritik

Olle Lindström/TT

Uppdaterad 2023-09-08 | Publicerad 2023-09-07

Konsumentverket tar låneförmedlare i örat. Arkivbild.

Flera av de mer kända låneförmedlarna som Sambla och Zmarta får skarp kritik av Konsumentverket.

Marknadsföringen brister och i flera fall försöker de sälja på kunderna produkter de inte vill ha.

Bolagen marknadsför sig själva ofta som att de kan sänka låntagarnas kreditkostnader genom att samla lånen. Men det är en sanning med modifikation. Finansinspektionen har tidigare konstaterat att månadskostnaden visserligen kan gå ner, men att det görs på bekostnad av att tiden för lånebetalningen förlängs. Därmed kan den samlade kreditkostnaden i själva verket bli högre.

Svartlistade åtgärder

Nu konstaterat Konsumentverket, som lyssnat på inspelade samtal mellan låneförmedlarna och dess potentiella kunder, att just det affärsupplägget är vanligt.

”Vi ser flera exempel där kreditförmedlarna helt förbiser konsumentens önskemål. Ett exempel är när en konsument är tydlig med att hen önskar att bli skuldfri så snabbt som möjligt och kreditförmedlaren ändå argumenterar för att konsumenten ska välja en längre löptid på krediten än vad hen önskar”, säger Emelie Rogner, jurist på Konsumentverket, i ett pressmeddelande.

Kreditförmedlarna säljer inte egna lån utan deras affärsidé är att lösa gamla lån och förmedla ett nytt lån.

”Konsumentverket har uppmärksammat att företagen använder flera marknadsföringsåtgärder som är svartlistade enligt marknadsföringslagen”, skriver myndigheten.

Följer inte telefonregler

Bland annat följs inte reglerna vid telefonförsäljning som innebär att det krävs en skriftlig uppföljning av avtalet.

Konsumentverket förutsätter att bolagen rättar sig efter kritiken och gör frivilliga rättelser. Myndigheten kommer att följa upp granskningen med enskilda tillsynsärenden.

De granskade bolagen är Enklare ekonomi Sverige, Likvidum, Låna bra i Sverige, Reducero, Sambla Group och Zmarta.

Följ ämnen i artikeln