Tronskifte kan stoppa danska hovleverantörer

TT

Publicerad 2024-01-07

Carlsberg är en av 104 danska företag som har titeln kunglig hovleverantör. Arkivbild.

Vem blir kunglig hovleverantör och varför?

Nu uppmanas Danmarks blivande kung Frederik att se över – och kanske avskaffa – systemet.

I dag finns det 104 danska företag och fem utländska som kan kalla sig kungliga hovleverantörer – från jättar som Lego och Carlsberg till lilla Rhanders Handskefabrik.

Men det finns inga tydliga regler eller kriterier för vad som krävs för att bli kunglig hovleverantör och få använda märkningen med kronan på logotyper och i marknadsföring.

Enligt kungahuset handlar det inte om specifika krav utan om ”en helhetsbedömning som görs utifrån arbetsrelationen mellan Kungliga slottet och företaget”. Det är problematiskt tycker Christoph Ellersgaard, forskare vid Copenhagen Business School.

– Det kan bidra till att skapa osäkerhet om företagen är valda utifrån kvaliteten på deras produkter eller utifrån andra relationer till kungahuset, säger han till DR.

Lego.

Upphör vid tronskifte

Men vid ett tronskifte upphör utnämningen som kunglig hovleverantör enligt reglerna. Det gör att man har tillfälle att avskaffa systemet, anser varumärkesexperten Frederik Preisler från kommunikationsbyrån Mensch.

– Det är ett reklamknep som inte hör hemma i vår tid. Jag tycker jag att det är dags att säga tack och hej.

Att utnämningen inte bara har marknadsföringsvärde för företagen utan också för danska kungahuset blev till exempel tydligt i fallet med den danska skojätten Ecco som varit kunglig hovleverantör sedan 1991.

Ecco fick kraftig kritik för att man valde att fortsätta sin verksamhet i Ryssland efter invasionen av Ukraina och förlorade 2023 titeln som hovleverantör. Även om kungahuset inte uppgett några konkreta skäl anser många att det beror på beslutet att inte lämna den ryska marknaden.

Blivande drottning Mary och kung Frederik.

Bör ses över

Konsumentrådet Tænk tycker inte att man helt behöver skrota systemet, men att det bör ses över och göras tydligare för konsumenterna.

– Det är klart att det ger konsumenterna intryck av att det är en speciell produkt eller ett speciellt företag. Då är det verkligen viktigt att vi vet vad som ligger bakom det. Det är väldigt oklart som det ser ut i dag, säger ordförande Anja Philip.

Kungahuset har meddelat att man efter det tronskiftet kommer att besluta om den framtida ordningen för kungliga hovleverantörer.