Svenskar fortsätter köpa svartlistade produkter

Ebba Blume/TT

Publicerad 2023-08-19

Ukrainas uppmaning till bojkott av Marabous ägare fick stort genomslag bland svenska konsumenter.

Viljan att bojkotta andra företag på svarta listan tycks vara betydligt mindre.

Men varningstexter hos enskilda handlare har minskat försäljningen.

Varumärket Marabou hamnade snabbt ensamt i skottgluggen när ägaren Mondelez, tidigare i år svartlistades av den ukrainska myndigheten National Agency on Corruption Prevention (NACP) till följd av sin verksamhet i Ryssland. Flera butiker plockade bort varorna från sina hyllor och aktörer som SJ, SAS och Försvarsmakten valde att bojkotta företaget.

Sedan blev det mer komplicerat att ta ställning. Med ens vimlade livsmedelsbutikernas hyllor av varumärken från ägarbolag som visade sig ha aktiv produktion i fabriker i Ryssland: som brittiska Unilever, med märken som GB Glace, Dove och Lipton och amerikanska Procter&Gamble, som bland annat äger Pampers och Gillette.

Fiskpinnar utan rysk fisk

Livsmedelsjättar som Ica, Coop och Axfood fortsatte dock att köpa in varor från ägarbolag som svartlistats av NACP.

I hur hög grad kunderna väljer bort dessa varor kan Axfood av konkurrensskäl inte svara på, men vid Coop och Ica ser man inga stora förändringar när det gäller försäljningen av varumärkena.

– Vi kan se en viss försäljningsminskning av just Marabou. Det beror dels på att choklad säljer mindre om sommaren, dels kan det bero på den uppmärksamhet Mondelez och Marabou fick tidigare i år, säger Therese Knapp, pressekreterare på Coop, till TT.

Samtliga tre livsmedelsbolag uppger att de inte köper inte in produkter som är tillverkade i Ryssland. Coop säger sig ha slutat sälja fisk som fiskats av ryska båtar och Axfood uppger sig har fasat ut ryska ingredienser i egna varor.

– Vi har också sett till att våra fiskpinnar inte innehåller fisk som fiskats av ryska båtar, säger Magnus Törnblom, presschef på Axfood.

Markerat med varningsskylt

Enskilda livsmedelshandlare har dock valt att gå längre än så.

Sedan slutet av juni i år har Mats Calla, handlare vid Ica Supermarket Teg i Umeå, prytt butikens hyllor med varningsskyltar, som tydligt signalerar att ägarbolaget Unilever har verksamhet i Ryssland. Efter en text i versaler om att ägarbolaget därigenom ”bidrar till att stärka Putins krigskassa i det brutala angrepp på Ukrainas invånare och den demokrati vi lever i”, får kunden en översikt över Unilevers varumärken och uppmanas att ”göra sina egna val”.

Följden blir att kunder till stor del väljer bort dessa varor. Av det sortiment som kan kopplas till Unilever har butiken sedan skyltningen tappat 31 procent av försäljningen, berättar Mats Calla för TT.

– Kunder väljer annat i stället. Men det är klart att vi har förlorat på detta.

Han viftar bestämt bort tanken på butikens förlust på grund av bojkotten.

– Kriget överskuggar den. Det här är det minsta jag kan göra för att påverka kunder. För mig är det jätteviktigt att vi får slut på kriget i Ukraina, då måste vi se till att Ryssland inte har råd att föra krig, säger han.

Däremot har butiken inga varningsskyltar som gäller Procter&Gamblers produkter, som Pampers och Always, trots att även detta bolag har verksamhet kvar i Ryssland.

– Man kan inte bära hela världssamvetet på sina axlar. Men man hoppas ju att folk ska börja tänka till själva, säger Mats Calla.

Följ ämnen i artikeln