Pantbankens kunder vinnare på guldpris

Elina Perdahl/TT

Publicerad 2020-07-01

När guldpriset stiger, kan pantbankernas kunder få tillbaka mer pengar än förväntat. Arkivbild.

I takt med att guldpriset stiger, ökar också de pengar som betalas tillbaka till pantbankernas kunder.

De guldföremål som går till auktion kan nämligen plötsligt vara mer värda än vid inlämningstillfället.

Coronapandemin och det oroliga världsläget har fått guldpriset att skjuta i höjden, med toppnoteringar som ligger långt över de senaste årens nivåer. Att guldet blir mer värt mer märks tydligt hos de svenska pantbankerna, som får betala tillbaka alltmer i överskott till de kunder vars guldföremål säljs på auktion.

– I år räknar vi med att betala ut drygt 2 miljoner kronor i överskott, vilket är en dubblering från i fjol, säger Ida Winberg, marknadschef på Pantbanken Sverige.

Överskottet går tillbaka till kunden

De allra flesta hämtar ut sina pantsatta föremål inom ett par månader, men de panter som inte hämtas ut säljs så småningom på auktion. Enligt pantbankslagen har kunden rätt till det eventuella överskottet från försäljningen, efter att pantbanken dragit av lånet, räntan och övriga avgifter.

Om föremålet är värt mer vid försäljningen än det gjorde vid inlämningen, vilket kan vara fallet när guldpriset stiger, så kan kunden alltså få tillbaka mer i överskott.

– Det är inte alla kunder som vet om att det är så här det fungerar. Så det är oftast bara glada miner när de får veta att de får tillbaka mer pengar, säger Ida Winberg på Pantbanken Sverige.

Lockpriser från guldföretag

Guldpriset ligger i dagsläget på drygt 1700 dollar per uns, vilket motsvarar ett kilopris på över 500 000 kronor. Det är en hög nivå jämfört med de senaste åren, även om man ännu inte nått de toppsiffror som noterades under rekordåret 2011.

Men för den som vill sälja sitt guld gäller det att vara noga med vem man vänder sig till. I dag finns många gulduppköpare som lockar med bra betalt och smidig leverans, men som ofta bara skyltar med det bästa priset, vilket inte är tillgängligt för alla kunder. Hos vissa företag förekommer också dolda avgifter vid försäljningen.

– Det är väldigt viktigt att man som kund läser alla finstilta villkor innan man skickar iväg sitt guld. Det är inte alltid man får ut den summa som reklamen utlovar, säger Anna Hult, jurist på Konsumentverket.

Nyligen stämdes gulduppköparen Guldbrev av Konsumentombudsmannen sedan ett hundratal konsumenter anmält företaget för vilseledande marknadsföring.

Följ ämnen i artikeln