Reseskyddet kan rädda sommarens utlandsresa

Paulina Sörlin/TT

Publicerad 2023-07-12

Var fjärde svensk planerar en utlandsresa i sommar. Arkivbild.

Var ute i god tid och ha koll på dina rättigheter. Så lyder experternas råd inför sommarens resor.

– Det viktigaste är att man läser på innan, oavsett typ av resa, säger Nora Shoki på Konsumentupplysningen.

Flygförseningar eller missade tåg kan ge semestern en dålig start, framför allt om man som konsument inte vet vilken ersättning man har rätt till. Just hur stor ersättning man kan kräva behöver konsumenten själv ta reda på.

– Ta fem minuter innan du bokar eller åker iväg på din resa i sommar och läs på om bolaget du bokat resan med och vad de har för kontaktuppgifter så att du är förberedd, säger Nora Shoki.

Konsumentens rättigheter för resa med tåg och flyg varierar beroende på om man reser inom eller utanför Sverige.

– Spara kvitton, alla utlägg, boardingkort och be om ett förseningsintyg. Det är viktigt att agera direkt om man kan, säger Gabriella Hallberg, jurist på Konsumenternas försäkringsbyrå.

Hemförsäkringen

I hemförsäkringen ingår reseskydd i någon grad och ofta även ett avbeställningsskydd. Som resenär är det bra att kolla vad reseskyddet täcker i ens egen hemförsäkring. Det vanliga reseskyddet i hemförsäkringen gäller vanligtvis i 45 dagar. Om du ska vara borta länge så ska du förlänga ditt reseskydd före avresan.

Reseskyddet gör att resenärer kan få hjälp av försäkringsbolaget om något händer under resan. Rådgivning och bedömning av varje resenärs unika fall och hur försäkringen täcker, skiljer sig åt mellan olika försäkringsbolag och olika nivåer av reseskydd.

– Det kan bli en hel del ersättning om man känner till sina rättigheter, säger Gabriella Hallberg.

Viktigt med bevis

När ett flyg blir inställt har konsumenten ofta rätt till ombokning eller återbetalning och hjälp ges då av flygbolaget.

– Bevisbördan för påståenden i ärenden ligger på konsumenten. Många konsumenter missar att skicka in bevis till oss, säger Marcus Isgren, chef på ARN.

– Det är viktigt att reklamera på resmålet – är man missnöjd så måste man genast säga till på hotellet och försöka få dem att åtgärda felet. Missar man det så kan man inte sen komma hem och klaga, fortsätter han.

Många betalkort har kortförsäkringar – alltså reseförsäkringar som ingår när du betalar resan med kortet.

Kontakta direkt

– Säg att man är missnöjd med en paketresa: att en avtalad aktivitet inte blivit av, poolen varit trasig eller hotellrummet smutsigt – alla sådana fel måste konsumenten bevisa. Man behöver skicka in bevis i form av bilder och kvitton, e-post eller videosekvenser, säger Marcus Isgren.

– När det kommer till sjukdom och olycksfall på resa ska man ha med sig sitt EU-kort. Om man råkar ut för allvarligare sjukdom eller olycksfall och blir inlagd på sjukhus ska man snarast kontakta försäkringsbolaget, fortsätter han.

Skulle man inte kontakta försäkringsbolaget i det läget finns det risk att man inte får ersättning i efterhand. Försäkringsbolaget är bäst på att hitta den vårdgivare som kan ge bäst vård på resmålet.

Följ ämnen i artikeln