Storförlust för Clas Ohlsson

Publicerad 2013-06-11

Här är företagets storoffensiv

Clas Ohlson gör en storförlust fjärde kvartalet och storsatsar nu framåt.

Clas Ohlsson gjorde en storförlust för fjärde kvartalet.

Nu ska detaljkedjan genomföra en storoffensiv för att vända den negativa trenden.

Bland annat ska företaget utveckla sitt klubbmedlemskap och satsa på nya kundgrupper.

Clas Ohlsson redovisade en förlust före skatt på 20,2 miljoner kronor för perioden februari–april, det fjärde kvartalet i företagets brutna räkenskapsår. Motsvarande period 2012 gjorde bolaget en vinst på 9,6 miljoner kronor.

Men trots miljonförlusten sista kvartalet gick kedjan med en vinst på 332 miljoner efter skatt över hela året.

Storsatsar

Enligt vd:n Klas Balkow var det negativa resultatet för sista kvartalet väntat, eftersom det brukar vara den svagaste perioden försäljningsmässigt.

Men för att bryta den negativa trenden storsatsar nu kedjan på nya kundgrupper. Genom nysatsningen Clas Office som nästa år introduceras i både Sverige och Norge, hoppas företaget nå fram till företagskunder.

– Vi utvecklar vårt erbjudande till företagskunder, med fokus på små och medelstora kontor, baserat på Clas Ohlsons breda och prisvärda sortiment samt omfattande försäljningsnätverk, skriver Klas Balkow i ett pressmeddelande.

Butiker i Tyskland

Företaget planerar även att fortsätta satsningen på trogna kunder, och öka sina erbjudanden via medlemskapet Club Clas, som lanserades tidigare i år.

– Vi lanserade Club Clas i mars i år och har redan en kvarts miljon medlemmar, säger Balkow.

En satsning på ett par butiker i norra Tyskland och på e-handel i landet ligger också i planeringen.

Följ ämnen i artikeln