Swedbank varnar för nytt bluffmejl

Publicerad 2013-02-12

"Klicka inte på länken"

Ett nytt bluffmejl som försöker lura till sig Swedbankkunders bankuppgifter cirkulerar.

Banken uppmanar sin kunder att absolut inte klicka på några länkar i mejlet.

– Länken går till en sajt i Holland, säger Stefan Ekström, som fick mejlet.

I mejlet, som började att skickas ut i går, står det på knagglig svenska att Swedbank ”upptäckt att kundens kreditkort har råkat ut för ovanliga utgifter”. Mottagarna av mejlet uppmanas att klicka på en länk för att bekräfta sitt konto och öppna kortet igen. Men allt är en bluff och de som klickar på länken riskerar att få hela sitt konto tömt på pengar.

Kasta mejlet

”Varken Swedbank, andra banker eller kortföretag ber sina kunder att lämna ut sådana uppgifter. Kasta därför bort dessa mejl utan att svara på dem. Klicka ej heller på någon av länkarna i eventuella mejl", skriver Swedbank på sin sajt för att varna sina kunder.

Stefan Ekström, 38, från Nässjö fick bluffmejlet i dag.

– Jag tänkte direkt att något var fel, eftersom bankerna inte mejlar ut såna här uppgifter, säger han.

När han undersökte länken upptäckte han att den var kopplad till en sajt i Holland.

– De här bluffmakarna brukar ju sitta utomlands, och man märkte på språket i mejlet att det inte var skickat från någon i Sverige, säger han.

Stor ökning

Antalet bluffmejl där avsändarna försöker komma åt bankkunders kontouppgifter har ökat lavinartat de senaste åren. Aftonbladet skrev förra veckan att bedragarna nu också hittat in i mobilerna.

För ett par veckor sedan inledde Polismyndigheten i Stockholms län arbetet med att starta en nationell samordningsgrupp för den här typen av bedrägerier. Polisens förhoppning är att det ska bli lättare att lagföra bluffmakarna.

– Det krävs internationell rättshjälp, och summorna i de här fallen är oftast för små för att det ska ske, säger Anders Olofsson, som arbetar brottsförebyggande mot bedrägerier på polisen i Stockholm.

Följ ämnen i artikeln