Amandas konto har varit fruset i tre månader: ”Jag är ingen bedragare”

Utreds efter Swish-strul: Påverkar mig hela tiden

Publicerad 2023-09-11

Efter ett försök att betala en bil via Swish spärrades Amanda Westlunds konto hos Swedbank.

Kontot har nu varit stängt i tre månader och Amanda har inte kunnat komma åt sina pengar eller fått sin lön insatt.

– Det är jättejobbigt, jag är ingen bedragare, säger hon till Aftonbladet.

I maj var Amanda Westlund, 20, på väg hem efter en kryssning tillsammans med sin pojkvän Emad Moradi och deras vänner.

På vägen stannade gänget för att kolla på en bil som Emad var intresserad av att köpa.

Men när han bestämt sig för att slå till uppstod problem med betalningen.

– Säljaren ville ha hela betalningen i en Swish. Eftersom jag hade Swedbank som tillåter en högre beloppsgräns kom vi på att jag kunde höja min tillfälliga gräns på Swish till 150 000. Så Emad och våra vänner swishade mig i omgångar och sedan skulle jag swisha säljaren. Men när jag skulle skicka betalningen gick det inte, det stod bara ”kontakta din bank”, säger Amanda, som först berättade sin historia i Gefle Dagblad.

Bilaffären uteblev och ungdomarna fortsatte hem med 150 000 kronor fast på Amandas konto.

Amanda Westerlunds konto är spärrat sedan hon försökte hjälpa pojkvännen Emad Moradi med ett bilköp.

När Amanda kontaktade Swedbank var det ingen som kunde bringa klarhet i situationen.

– Jag ringde alla nummer på Swedbanks sajt, men jag skickades bara vidare till nästa person. Jag fick inget svar. På kontot står det bara att det är under utredning.

”Får inget svar”

Efter en vecka fick Amanda ett brev från Swedbank.

Där ombeddes hon att i enlighet med lagen om åtgärder mot penningtvätt och terrorism att redogöra för swishbetalningarna hon tog emot dagen då Emad försökte köpa bilen.

– Jag svarade jätteutförligt, men inget hände. Jag har inte fått svar och kontot är fortfarande spärrat. Hade de utrett mitt ärende tycker jag att de borde ha öppnat bankkontot igen för det är inga konstigheter bakom transaktionerna. Jag är inte en bedragare.

Det är nu september och Amanda har fortfarande ingen aning om vad som händer med utredningen av hennes konto.

– Det påverkar mig hela tiden. Hade jag inte haft pappa som kunnat hjälpa mig med betalningar hade jag gått under jorden.

Tvingades byta bank

Nu har Amanda lyckats öppna ett konto hos Handelsbanken och kan äntligen ta emot sin lön och betala för sig.

– De var tveksamma med att låta mig öppna ett konto eftersom jag är spärrad hos Swedbank, men de lät mig tillslut.

Efter att Amanda fått 150 000 kronor på Swish, som hon i sin tur skulle swisha vidare, påbörjade Swedbank en utredning – och frös hennes tillgångar hos banken.

Dock är de 150 000 kronorna som fördes över till Amanda i samband med bilaffären kvar på Swedbankkontot, liksom alla hennes fonder.

– Jag vet inte vad som händer med mina pengar eller hur jag ska få tillgång till dem. Vi har betalat tillbaka våra vänner som lånade oss pengar i våras, men vi behöver fortfarande det som är på kontot. Min kille tog ett lån för att köpa den där bilen och han behöver komma åt pengarna för att betala av det.

Swedbank: ”Måste motverka brott”

Hannes Mård, pressansvarig på Swedbank, är tydlig med att han inte kan kommentera enskilda fall men säger att banken följer sin skyldighet att förebygga terrorfinansiering, penningtvätt och annan brottslighet.

– Vi har rutiner och system för monitorering av transaktioner. Ser vi mönster som avviker eller misstänker ett bedrägeri kan vi begränsa möjligheterna att använda våra tjänster. Vi ställer frågor. Vi måste kunna hantera riskerna som finns.

Men ska kunder behöva acceptera att inte komma åt sina pengar på flera månader trots att de inte har begått brott?

– Vi behandlar alla fall enskilt och så skyndsamt som omständigheterna tillåter. Vi beklagar såklart om man uppfattar sig ha hamnat i felaktig sits. Man kan då ta kontakt och öppna ett ärende hos våra kundombudsmän. I nästa instans kan man gå vidare till exempelvis ARN eller domstol om man upplever att vi inte har agerat korrekt.

Är tre månader skyndsamt?

– Som sagt. Alla ärenden utreds enskilt. Om det är en månad, en vecka eller tre månader beror på ärendet.

Kan man få problem med låntagande eller andra bankrelaterade ärenden om man har varit föremål för en sådan här utredning?

– Vi följer våra normala arbetssätt. Kan vi etablera en god kundkännedom finns det som huvudregel inga hinder att använda våra tjänster. Ser vi avvikande transaktioner kan vi ställa frågor och begränsa möjligheten att använda vissa tjänster. Om vi inte får den information vi behöver kan vi avsluta en kundrelation.

Vad händer med pengarna om ni stänger av en kund?

– Om vi avslutar en kundrelation betalas pengar ut till kund så länge det inte föreligger något särskilt hinder.

Swedbank har fryst kontot. ”Vi följer våra normala arbetssätt”, säger storbankens pressansvarige.

Vill säga upp kontot

Amanda tycker att det är bra att Swedbank har brottsförebyggande rutiner, men är ändå kritisk till hur de har hanterat hennes ärende.

– Det är bra rent generellt, men de måste ju läsa breven de får till sig från oss som utreds. Det är helt fel att de inte har kontaktat mig eller löst situationen.

Hon säger att hon ständigt bär på en oro över vad som kommer att hända med hennes tillgångar samtidigt som hon inte längre vågar hoppas på ett svar från banken.

– Jag har ingen förhoppning om att det ska lösa sig längre. Jag vill ha mina pengar men det tar så jävla lång tid. Jag försöker nog förtränga det för att inte behöva ha ångest över det.

Om kontot väl öppnas igen överväger hon att säga upp det.

– Jag vill inte ha ett konto på Swedbank av den här anledningen. Men jag tänker att det är bra att ha två konton i framtiden ifall sådana här situationer uppstår.

Följ ämnen i artikeln