Vår kärleksjakt – en miljonbransch

Uppdaterad 2018-07-24 | Publicerad 2013-02-14

Svenskarnas affärer en god affär – nu är dejting större än porr på nätet

Din jakt på kärlek är guld värd.

Förra året omsatte nätdejtingbranschen i Sverige drygt 300 miljoner kronor.

Och nu drar dejtandet in mer pengar än porr på nätet.

Antalet svenskar som nätdejtar har ökat explosionsartat de senaste åren. Och branschen är lönsam. 2007 beräknades nätdejtingen omsätta drygt 100 miljoner kronor i Sverige. I dag omsätter de stora sajterna mer än 300 miljoner kronor tillsammans. Det gör nätdejtandet mer lönsamt än porr på nätet.

– Det finns helt klart ett ökande intresse för nätdejting. De senaste 5-6 åren har vi upplevt att det är fullt accepterat att tala om att man nätdejtar, och till och med har träffat sin partner via nätet, säger Julia Tungström, pressansvarig på Mötesplatsen.se.

Tekniken påverkar

Just den ökade acceptansen tillsammans med den snabba teknikutvecklingen har varit branschens framgångsrecept.

– Utvecklingen speciellt i mobilen, som har bidragit till att medlemmarna kan dejta när helst det passar dem, är en av anledningarna till att vi växer, säger Mårten Forste, på Match.com.

De flesta dejtingsajter lever helt på intäkterna från sina betalade medlemmar. Ett fåtal lyckas dock gå runt på enbart annonsintäkter, exempelvis Happypancake­.com som mer än fördubblat sin omsättning på ett par år.

Överdrivna siffror

Hur många personer som i dag aktivt nätdejtar är svårt att säga. Dejtingsajterna är hela tiden beroende av fler kunder och skryter ofta om antalet medlemmar. Men siffrorna är många gånger överdrivna.

– En del sajter påstår att de har långt över 100 000 medlemmar, men då räknar man alla medlemmar sedan verksamheten startade. Det innebär att branschen värderas mycket högre än vad den egentligen är värd, vilket är ett problem. Jag skulle säga att cirka 10 procent av befolkningen nätdejtar i dag, säger Sebastian Malmberg, marknadsansvarig på Happypancake.com.

Han tillägger dock att taket för antalet svenska nätdejtare långt ifrån är nått. Men frågan är om branschen kan bli så mycket större.

– Sverige är ju en liten marknad, med relativt sett få människor, så det finns bara plats för 3–4 större aktörer. Dock finns, och kommer det säkert fortsättningsvis även att finnas, plats för mindre nischaktörer, säger Julia Tungström.

Nätdejtingbranschen omsätter 300 miljoner

Match.com Nordic AB

Omsättning: 150,5 miljoner ­kronor (2011)

Ägare: Meetic, baserat i Frankrike.

Mötesplatsen.se

Omsättning: 81,4 miljoner kronor (2011)

Ägare: Schibsted, baserat i Norge.

Spraydate.se

Omsättning: Vill inte uppge, men ägaren Keynote Media Group omsatte 61,9 miljoner kronor 2011, varav Spraydate beräknas omsätta minst 30 miljoner.

Ägare: Keynote Media Group, baserat i Sverige.

E-kontakt.se

Omsättning: 62 miljoner kronor (2011)

Ägare: Intodate International AB, baserat i Sverige.

E-darling.se:

Omsättning: Vill inte uppge siffror för Sverige. Men sajten omsatte 314 miljoner kronor i de 18 ­länder den fanns i 2011. Av dessa pengar beräknas minst 30 miljoner omsättas i Sverige.

Ägare: Affinitas GmbH, baserat i Tyskland.

Happypancake.com

Omsättning: Bolaget har ombildats och har ännu inga färska siffror, men 2009 omsatte sajten 1,7 miljoner kronor. Enligt marknadsansvariga Sebastian Malmberg har omsättningen växt ­väsentligt sedan dess.

Ägare: En handfull svenska entreprenörer som startade sajten.

Qruiser.com

Omsättning: 6 miljoner (2011)

Ägare: QX Förlag, baserat i Sverige.

Shakemyworld.com

Omsättning: 2,6 miljoner kronor (2010)

Ägare: Verdane Capital VII, baserat i Sverige.

Parship.se

Omsättning: 18 miljoner kronor 2008. Sedan dess är företaget registrerat i Tyskland, men omsättningen beräknas ha växt till det dubbla.

Ägare: Holtzbrinck, baserat i Tyskland.

Följ ämnen i artikeln