Här är sportbutikerna som går bäst

Publicerad 2013-06-13

Och butikerna som ligger illa till

Team Sportia och Intersport har det tufft ekonomiskt. Samtidigt strömmar kunderna till mer nischade sportbutiker.

Trots förluster för klassiska kedjor som Intersport och Team Sportia – sport och fritidshandeln gick starkt framåt 2012.

Men det är de nischade butikerna kunderna vill ha.

Här är sportbranschens vinnare och förlorare.

Både Team Sportia och Intersport går just nu igenom en tuff period med röda siffor. Team Sportia har bland annat ansökt om rekonstruktion för att komma till rätta med sina finansiella problem.

Nischade butiker på frammarsch

Men trots det visar HUI:s och SCB:s detaljhandelsindex att sport- och fritidsbutikerna gick starkt framåt förra året. Totalt växte branschen med 9,2 procent.

Och när kunderna nu verkar ha övergivit de traditionella sportkedjorna har de strömmat till nischade butikerna.

Tidningen Market har gått igenom över 1 000 bokslut inom sport- och fritidshandeln. Bäst utveckling förra förra året hade Addnature med en tillväxt på 29,3 procent under 2012.

Pålästa konsumenter

– Många konsumenter är väldigt pålästa och krävande och nöjer sig inte med vad som helst. De väljer butiker med ett visst sortiment och betalar gärna för kunnande och service, säger HUI:s analytiker Carin Blom till Market.

Även näthandeln gick framåt starkt för sport- och fritidshandeln. Totalt ökade nätförsäljningen med 27 procent.

– En hel del specialiserade nätaktörer har framgångar och det stora utbudet gör det attraktivt för konsumenterna att handla i den kanalen, säger Carin Blom till Market.

Följ ämnen i artikeln