Förslag: Rensa upp i bolånedjungeln

Tobias Österberg/TT

Uppdaterad 2023-10-20 | Publicerad 2023-10-19

Finansinspektionen vill se förändrad hantering av amorteringsunderlag. Arkivbild.

Finansinspektionen vill förenkla för bolånetagare som vill byta bank. Utredaren och oberoende ekonomen Claes Hemberg vill samtidigt se en flera andra åtgärder.

I takt med att räntorna har rusat så har många bolånetagare fått en alltmer ansträngd ekonomi. För att få ned räntekostnaderna så gott det går så uppmanas bolånetagare att spela ut olika bankaktörer mot varandra.

För att kunna byta bank behöver du dock ta del av ditt amorteringsunderlag från banken som visar villkoren för bolån som ska flyttas, hur mycket som amorteras i dag och och vilken värdering på bostaden som ligger till grund.

Där finns dock utmaningar. FI lyfter att det kan dröja innan kunder som begär ut underlag faktiskt får ta del av dem. Dessutom tillhandahålls flera av dem inte elektroniskt utan ska lämnas över rent fysiskt eller i pappersform. FI konstaterar att i ljuset av den digitala utvecklingen ”framstår detta inte som rimligt”. Eftersom en bolånekund inte kan byta bolåneföretag förrän man fått sitt amorteringsunderlag kan detta teoretiskt sett missbrukas, skriver man också.

– Absolut stämmer det. Amorteringsunderlaget använder bankerna i dag som en stoppkloss. De kan hålla på det två, tre, fyra veckor och hoppas på att du som bolånetagare tröttnar och sedan stannar kvar. Det är den cyniska modellen, säger Claes Hemberg som för Finansinspektionens räkning gjort en undersökning vilka hinder svenska bolånetagare upplever på den svenska bolånemarknaden.

Inget svårt att fixa

Enligt förslaget ska ett bolåneföretag kunna ta emot en begäran om amorteringsunderlag elektroniskt. På samma sätt ska också kunden få ta del av underlaget.

– Varför ska jag behöva ringa in eller få det på posten. Det ska bara finnas att hämta som vilket underlag som helst. Det är inte svårt för banken att fixa, det är bara det att rörligheten skulle i så fall bli större, säger Hemberg.

På uppdrag av Finansinspektionen har Hemberg i en rapport, ”Svenska bolånetagare - en fokusgruppundersökning” – identifierat flera utmaningar för bolånetagare där många anser att det saknas tydlig vägledning och det är svårt att välja och jämföra erbjudanden.

– Dels handlar det om att förstå hur bolån fungerar. Vad är till exempel snittränta eller listränta, det var det få som förstod. Man vet inte vad man ska titta efter när man ska jämföra bolån och det finns ingen riktig struktur i bolånevärlden som hjälper dem att hitta sin väg.

Blivit en djungel

Hemberg lyfter att det skulle behövas en standardisering när marknaden enligt honom blivit lite av en djungel.

– Tittar vi på de här siffrorna är det ungefär 15 procent som förstår att hantera den informationsmängd de får från bankerna, övriga blundar, duckar eller missförstår, säger han.

TT: Men är det samtidigt inte upp till konsumenten att sätta sig in i detta om man nu är beredd att köpa en bostad för flera miljoner?

– Absolut så har bolånetagaren ett ansvar men samtidigt har man väldigt mycket data som skickas över till kund. Skulle banken verkligen vilja hjälpa dem att förstå så skulle man göra det mycket enklare.

Följ ämnen i artikeln