Löpningstrenden är värd miljoner

Publicerad 2013-04-30

Allt dyrare att springa

Löpfester som Stockholm Maraton och Göteborgsvarvet ger miljoner till ägarna.

Löpartrenden i Sverige fortsätter sitt segertåg.

Och det drar arrangörerna bakom tävlingsloppen nytta av.

De stora loppen i Sverige omsätter stora summor och ger miljoner till sina ägare.

De senaste åren har en stor löparvåg svept genom Sverige. Allt fler väljer att ge sig ut i löparspåret och anmälningarna till tävlingsloppen slår rekord för varje år. Göteborgsvarvet, som springs i Göteborg i maj och som räknas som världens största lopp, lockar i år nästan 60 000 löpare.

Omsätter 250 miljoner

Och den ökade populariteten för att springa och tävla tjänar arrangörerna stora pengar på. De stora loppen omsätter minst en kvarts miljard kronor i anmälningsavgifter varje år, enligt Sveriges Radio Ekot.

Bara Stockholms Maraton omsätter 80 miljoner och ger 12 miljoner i överskott. Pengarna går till de idrottsklubbar som arrangerar loppen.

En genomgång av konsumenttidningen Råd&Rön visar dessutom att de stora loppen har ökat anmälningsavgiften med upp mot 70 procent sedan år 2000.

Värda mer än pengar

Men löparna är inte bara värda pengarna de betalar för att delta.

– Den här enorma databasen av deltagare, kan man jobba mer, behålla den här målgruppen, och hålla den hårdare i handen, ända från det de anmäler sig, till det de springer loppet, och kanske ett tag efteråt också, säger varumärkesexperten Niklas Olovzon till Ekot.

Följ ämnen i artikeln