Banker blir ersättningsskyldiga för bedrägerier

Ny bedömning av ARN

Publicerad 2022-11-09

Tusentals personer svenskar har drabbats av telefonbedrägerier.

Hittills har de i regel inte fått någon ersättning för de pengar de blivit av med.

Men nu görs en ny bedömning som gör att bankerna i många fall blir ersättningsskyldiga.

De nio principiellt avgörande besluten som Allmänna reklamationsnämnden, ARN, meddelade i dag gäller bedrägerier där offren på olika sätt lurats att lämna ifrån sig sina inloggningsuppgifter från bank-id eller bankdosa.

Tidigare har de som drabbats av den här typen av bedrägerier i regel inte fått någon ersättning alls eftersom det har ansetts särskilt ”särskilt klandervärt” att lämna ifrån sig inloggningsuppgifter.

Tydligare gränsdragning

ARN:s nya bedömning bygger på en prejudicerande dom från i somras där Högsta domstolen tydliggör hur kundernas agerande ska bedömas.

– Det som har varit svårt är hur gränsdragningen mellan de olika graderna av oaktsamhet ska göras, det vill säga vad som är grovt oaktsamt och särskilt klandervärt, det framgår inte direkt av lagen, säger Marcus Isgren, ARN:s chef, i ett pressmeddelande.

– ARN har i samtliga fall bedömt att konsumenterna har uppvisat betydande vårdslöshet genom att lämna ut koder till bedragarna. Men bara i ett fall har banken bevisat att konsumenten med avsikt lämnade ut koder till en obehörig person samtidigt som konsumenten hade anledning att misstänka att det fanns stor risk för obehöriga uttag. Endast i detta fall fick konsumenten alltså stå för hela förlusten.

Marcus Isgren på ARN.

Stor betydelse

ARN:s beslut är så kallade rekommendationer som i mycket hög grad följs av bankerna och anses därför få stor betydelse för framtida bedömningar.
Många bedrägerioffer som tidigare nekats ersättning kan enligt den nya bedömningen ha rätt till ersättning från banken för förluster över 12 000 kronor.

Bankföreningens vd Hans Lindberg säger till nyhetsbyrån TT att besluten gör tydligt att ”ansvaret får avgöras efter en nyanserad helhetsbedömning av omständigheter i varje enskilt fall”.

Bankerna brukar i hög grad följa ARN:s beslut.

Den som har utsatts för den här typen av bedrägerier och som tidigare nekats ersättning kan begära att banken omprövar fallet med hänvisning till ARN:s beslut.

Om banken ger avslag igen kan man anmäla fallet till ARN.

Om det har gått mer än tolv månader sedan bedrägeriet inträffade eller avslaget från banken meddelades går det inte att anmäla det till ARN. I så fall får man ta ärendet vidare till domstol. Samma sak gäller om ARN redan har prövat fallet.