Vattenskade bilar från USA säljs i Sverige

Publicerad 2013-05-31

Efter ovädret i USA - nu varnar försäkringsbolagen för ligor som säljer skadade bilar

Vattenskadade bilar från stormarna i USA importeras till Sverige och säljs som nya.

Nu varnar försäkringsbolagen för den nya typen av bilbedrägerier.

– Dessa bilar kan se fina ut men är ofta fulla av fel, och de kan vara rena dödsfällor, säger Göran Kellner, utredningschef på If.

Efter de senaste årens stormar och oväder i USA har en ny typ av bilbedrägerier upptäckts i Sverige. Bilar som blivit allvarligt vattenskadade eller haft andra typer av skador och som fått körförbud exporteras till EU och får godkända papper här. Bilarna hamnar sedan i Sverige där de säljs som nya bilar, utan att det framgår att de har omfattande skador.

– Det finns hundratusentals vattenskadade bilar i USA efter stormarna Sandy och Katrina. Dessa bilar kan se fina ut men är ofta fulla av fel. Tyvärr har bedragarna upptäckt att det går att sälja de här bilarna till Europa. Många svenska bilköpare hör till de som råkat illa ut, säger Göran Kellner, utredningschef på If.

Dyrare märken

Ofta ligger organiserade ligor bakom bluffen, och det kan vara svårt för säljaren att se att bilen har sitt ursprung i USA. Och det är de dyrare märkena som dominerar vid bluffarna, som BMW, Mercedes, Audi eller Volvo.

Enligt Transportstyrelsen kom det 4 000 bilar med ursprung i USA till Sverige förra året. Många av dessa har en allvarlig skadestatistik som säljarna försöker dölja, visar en rapport från Larmtjänst. Det gäller 21 procent av de bilar som direktimporterades från USA, och hela 61 procent av dem som importerades via Litauen.

"Livsfarliga"

Försäkringsbolagen kräver nu att reglerna för att importera bilar utanför EU skärps.

– Bilarna är livsfarliga, att i 100 kilometer i timmen krocka en sådan bil med ett vildsvin kan vara rena dödsfällan. Det är anmärkningsvärt att såna bilar kör runt i trafiken i Sverige i dag, säger Göran Kellner.

If föreslår att reglerna blir mer enhetliga inom EU eller att varje land får sköta reglerna själv.

– När en bil importeras från ett annat EU-land till Sverige i dag är det enda man behöver kontrollera i stort sett bara att chassinumret på bilen stämmer med handlingarna. Då är det otroligt svårt för köparen att veta att bilen tidigare varit skrotklassad i USA, eftersom de uppgifterna tvättats bort, säger Göran Kellner.

Följ ämnen i artikeln