Uppåt för handeln – bästa månaden under krisen

Alice Nordevik/TT

Publicerad 2020-07-28

Handeln tuffar på, trots coronakrisen. Arkivbild.

Det ser bättre ut för detaljhandeln. Coronaeffekten ger fortsatt en skjuts till heminredning – samtidigt som de hårdast drabbade branscherna ser en ljusning.

– Vi ser en förbättring inom de akuta branscherna, säger Per Andersson på HUI Research.

Mätt i löpande priser ökade detaljhandelns omsättning med 7,6 procent i juni jämfört med motsvarande månad 2019. Det är en stark siffra, säger Per Andersson, senior detaljhandelsanalytiker på HUI Research.

– Jag tycker att man märker lite på siffrorna att vi har en något mer avslappnad attityd till pandemin. Men detaljhandels utveckling är fortfarande väldigt starkt präglad av den, säger han.

Bästa månaden efter pandemin

Dagligvaruhandeln ökade med 3,7 procent och sällanköpsvaruhandeln ökade med 8,9 procent. Men djupdyker man i siffrorna ser det väldigt olika ut. Branscher som bygg och järn, elektronik och sporthandel går starkt framåt.

– Sporthandeln hade en väldigt svag utveckling innan coronakrisen, men har nu ökat med 17 procent. Vi ser att vissa varugrupper, till exempel cyklar, har gått väldigt starkt och det är en konsekvens av pandemin. Vi cyklar till jobbet i större utsträckning än vi gjorde tidigare, säger Per Andersson.

Samtidigt går kläd- och skohandeln på knäna. Klädhandeln har tappat 18,9 procent jämfört med juni förra året och skohandeln har tappat 25,4 procent.

– Men det är ändå den bästa månaden efter pandemin. Tappet är inte lika starkt som det var i maj och april, försäljningen börjat sakta klättra uppåt. Men det är fortfarande ett väldigt allvarligt läge, att man tappar såhär mycket kan man inte leva med allt för länge.

E-handeln vinnare

Per Andesson beskriver det som en försiktig optimism inom detaljhandeln. Den största vinnaren är e-handeln, som ökade med 30,7 procent i juni jämfört med juni förra året.

– E-handeln har tagit riktiga sjumilasteg framåt som konsekvens av pandemin.

Det är också den som kan vara nyckeln till överlevnad för kläd- och skohandeln.

– Vi ser en förbättring inom de akuta branscherna. Men jag vill ändå poängtera att de aktörer som inte har e-handelslösningar inom beklädnad, de kommer att få det jobbigt, säger Per Andersson.