Lena har väntat på pengar från SAS i tio månader

”De säger att nästan alla fått sina pengar, men inte jag?”

Publicerad:
Uppdaterad:

Turism & resor

På grund av coronaviruset ställdes Lena Mellströms planerade marsresa in.

Tio månader senare väntar hon fortfarande på att få tillbaka biljettpengarna från SAS.

– Det retar mig att det får ta så här lång tid.

Lena Mellström, 63, väntar fortfarande på att få tillbaka sina pengar för en resa som SAS ställde in i mars förra året.
Foto: Privat
Lena Mellström, 63, väntar fortfarande på att få tillbaka sina pengar för en resa som SAS ställde in i mars förra året.

Stockholmaren Lena Mellström, 63, reste i oktober 2019 till Malaga för att jobba ett halvår som fastighetsmäklarassistent. Men när coronaviruset bröt ut i början av 2020 bestämde hon sig för att åka hem.

Hemresan i mars blev dock inte av – SAS ställde in flyget.

– Jag och min hund fick vänta till juni innan vi kunde åka hem. Jag försökte ta mig hem med bil, men det var för komplicerat. Jag lyckades boka en ny resa i maj med SAS, men även den flygningen ställdes in.

Kämpar för att få tillbaka pengar

I tio månader har hon nu väntat på återbetalning för de två inställda hemresorna som kostat henne cirka 6 300 kronor.

– Jag är så irriterad. Ingenting händer, trots att jag har hört av mig flera gånger till deras kundtjänst. Det känns som att de inte bryr sig om mig, och jag är nog inte ensam om att känna så.

Foto: TT
Såhär har det sett ut många gånger under pandemin. Tusentals resenärer har drabbats av inställda flyg – och problem att få biljettpengarna tillbaka.

Lena Mellström har även anmält den första inställda resan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som uppmanat SAS att betala tillbaka.

Hur orkar du kämpa vidare?

– Även om det inte rör sig om mycket pengar så är det är en principsak. Man behandlar inte kunder som SAS har gjort. Jag blir också irriterad när de säger att nästan alla fått sina pengar, varför har inte jag fått det då?

Aftonbladet har i en rad artiklar berättar om resenärer som väntat på att få sina pengar tillbaka efter att SAS ställt in flyg, även Norwegian.

Nyligen inledde även Konsumentverket ett tillsynsärende mot SAS för just sena återbetalningar av inställda resor.

Återbetalat 2,2 miljoner resenärer

Enligt SAS presschef Freja Annamatz är bolaget i princip färdiga med återbetalningarna som släpat efter. Totalt har över fem miljarder kronor betalats tillbaka till 2,2 miljoner resenärer.

– Jag förstår att det kan finnas en frustration över att det kan ta lång tid och jag vet att det är kunder som fortfarande inte har fått hjälp.

Freja Annamatz berättar att SAS sedan december har klarat sjudagarsregeln, som innebär att resenärer inom den tiden ska få biljetten återbetald om flyget ställs in.

Personer som köpt resor för flera månader sedan och fått flyg inställt väntar fortfarande väntar på sina pengar, varför?

– Vi har helt andra processer och rutiner i dag när vi får in ett ärende som gör att det går fortare, säger hon.

Uppmaningen: Anmäl på nytt

Freja Annamatz råd till resenärer som fortfarande väntar på att få pengar tillbaka är att ta kontakt med kundtjänst igen. Behövs det får du skicka in alla uppgifter på nytt.

– Vi får leta upp ärendet och se vad som kan ha blivit fel. Alla som fått flyg inställda kommer att få sina pengar tillbaka.

Men Lena Mellström har svårt att lita på att hon kommer återbetalas från de inställda resorna.

– Jag börjar tro att det bara är en bluff. SAS kanske har betalat tillbaka till vissa för att någon ska säga att de fått tillbaka pengar.

Kommer du att resa med SAS igen?

– Nä, det finns inte på kartan.

Publicerad:

LÄS VIDARE