Expert: De kan få Saab gratis

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-06-12

Mikael Wickelgren, doktor i företagsekonomi och expert på fordonsindustri, tror på idén med ett sportigare Saab.

– Jag önskar dem lycka till.

Varför vill Koenigsegg köpa Saab?

– Branschen drivs av ett volymtänkande. Att vara någon hänger ihop med antalet sålda bilar. Koenigsegg befinner sig i en nisch med ultraexklusiva, ultradyra bilar.

Vad får de betala?

– Det pratas om att man kan få Saab gratis. Först måste man betala ett pris för att visa att man menar allvar. Omedelbart efter köpet investerar GM tillbaks ungefär motsvarande köpesumman. Egentligen pratar vi inte om några våldsamma prislappar om de uppgifterna stämmer.

Hur har de råd?

– Koenigsegg har inte de här resurserna. Det är förmögna norska investerare som får öppna den stora plånboken.

Vad kommer det innebära för de anställda på Saab?

– För utvecklingsfolket blir det mer specialiserade uppdrag och det tycker de säkert är roligt. För marknadsfolket innebär det att de får vända sig till helt andra kundgrupper. Generellt sett har det alltid varit ett starkt tryck på att reducera antalet personer som tillverkar bilarna. I en del av världens bilföretag finns redan fler tjänstemän än arbetare.

Är Koenigsegg en bra ägare av Saab?

– Saab har haft problem med att etablera sig som en volymtillverkare. Lyckas man att dra Saabs varumärke i den ännu mer specialliserade marknadsfållan skulle det kunna vara en intressant idé.

Följ ämnen i artikeln