Google släpper Spotifydödare

Uppdaterad 2019-07-17 | Publicerad 2013-05-15

Googles tjänst för att strömmad musik uppges vara klar.

Redan under onsdagens utvecklarkonferens kan den presenteras.

– Det är inte förvånande, det är hitåt branschen varit på väg sedan länge, säger Aftonbladets teknikexpert Peter Pettersson.

Google tänker slå sig in på marknaden för strömmad musik, det uppger flera källor, enligt New York Times.

Den nya tjänsten, vars namn ännu inte är känt, kan presenteras så tidigt som idag (onsdag) under företages årliga utvecklarkonferens I/O.

Google ska nyligen ha skrivit avtal med Universal Music Group och Sony Music Entertainment, både för Google Play och för Youtube. Ett liknande avtal har tidigare undertecknats med Warner Music Group, vilket gör att Google nu har avtal med de tre stora aktörerna på musikmarknaden.

– Det blir spännande att se hur det går. Man har världens bästa marknadsplats i Google Search, man kan få ut det här både fort och billigt, säger Peter Pettersson.

"Ängsligt hos Spotify"

Nyheten om den nya musiktjänsten släpptes först på tekniksidan The Verge, till vilken en taleskvinna från Google inte ville uttala sig om uppgifterna.

Olikt Spotify så ska Googles musiktjänst inte finnas i en gratisversion. Istället kommer en prenumerationskostnad dras varje månad för tjänsten, som ska kopplas till Google Play.

Peter Pettersson tror att stämningen kan vara något ängslig på Spotifys kontor idag.

– När de två stora, Google och Apple, börjar ta tag i den här branschen blir det svårt för de mindre, till exempel Spotify.

Han menar dock att Google måste lyckas paketera sin tjänst rätt, för att locka över kunder från den svenska konkurrenten.

– Att kunna dela musik, skicka listor till sina vänner och ta med musiken när man går på fest, det är sådant som användarna är vana vid och vill ha, säger Peter Pettersson.

Vill komma före Apple

Google har tidigare haft svårt att mäta sig mot iTunes vad gäller musik. Men då Apples förhandlingar med musikbolagen dragit ut på tiden, gällande en egen strömningstjänst, hoppas Google nu kunna ta viktiga marknadsandelar från tjänster som Spotify och Pandora.

– Det kan mycket väl vara så att Google gått med på att ge bort mer pengar, bara för att komma igång före Apple, säger Peter Pettersson.

Spotify har över 24 miljoner användare världen över, varav 6 miljoner är betalande. Pandora har över 200 miljoner användare, varav de flesta är gratisanvändare, men är för närvarande inte tillgängligt utanför USA, Australien och Nya Zeeland.

Samtidigt som den nya tjänsten ryktas vara på väg, så satsar Google också på en musikavdelning på Youtube. Det är ännu oklart hur den nya delen av Youtube kommer att fungera och vara utformad.

Helt klart om det blir en musiktjänst eller inte vet vi klockan 18.00 under onsdagskvällen.

– Det har ändå läckt så mycket och från flera olika källor, då brukar det stämma. Men vi får se, säger Peter Pettersson.

Följ ämnen i artikeln