Plus på alla låtarna

Uppdaterad 2018-08-20 | Publicerad 2011-05-10

Nöjesbladets Markus Larsson betygsätter kvällens startfält

Nöjesbladets Markus Larsson betygsätter kvällens startfält i första semifinalen i Eurovision song contest.

Följ ämnen

1. Polen

”Jestem”

(Magdalena Tul)

Dussin-r’n’b som försvinner framför den gigantiska bildskärmen. Refrängen är så anonym att den lever med skyddad identitet.
 

2. Norge

”Haba haba”

(Stella Mwangi)

Ett glatt haba haba om att uppskatta de små sakerna i livet.
 

3. Albanien

”Feel the passion”

(Aurela Gaçe)

Hårresande rockspektakel där tuppfrisyren Aurela Gace nästan gapar ihjäl sig. Hon dödar i alla fall låten. Rösten är lika snäll som en handgranat.
 

4. Armenien

”Boom boom”

(Emmy)

Armenien har studerat fjolårets vinnare, tyska Lena Meyer-Landrut, och skickar en näpen tjej med tillgjord bebisröst. Den enfaldiga refrängen lyder: boom-boom, chacka-chacka.
 

5. Turkiet

”Live it up”

(Yüksek Sadakat)

Hårdrock med fioler och ettriga slagverk och, ja, en kvinna i en bur. Tack så mycket. Det var allt.
 

6. Serbien

”Caroban”

(Nina)

Pastellfärgad cocktailpop. Serbiens svar på The Mike Flowers Pops, gruppen som förvandlade Oasis ”Wonderwall” till bossanova.
 

7. Ryssland

”Get you”

(Alexej Vorobjov)

Pudelrock som klätt ut sig till glassig r’n’b. Framförs av en Ken-docka vars bländvita leende syns från månen. Finns ett litet problem – Vorobjov är bättre på att slå kullerbyttor än sjunga.
 

8. Schweiz

”In love for a while”

(Anna Rossinelli)

Ett irriterande och mesigt tra la la.
 

9. Georgien

”One more day” (Eldrine)

Visst, det är en anskrämlig form av metal som får Linkin Park att kännas som Beethoven, men numret har i alla fall hetta och temperament. Står ut i den töntiga sörjan.
 

10. Finland

”Da da dam”

(Paradise Oskar)

I den miljömedvetna texten ska Peter rädda världen. Han tänker kontakta kungar och parlament och be dem veta hut med det slagkraftiga argumentet ”da da dam”.
 

11. Malta

”One life”

(Gleb Vella)

Ordinär popdisco med gospelkörer och ”Knock on wood”-stomp. Framförd av en lycklig och leende studsboll.
 

12. San Marino

”Stand by”

(Senit)

Radiovänlig skvalsoul som hänger på årets starkaste trend. Senit anstränger sig med andra ord hårt för att vara en tre minuter lång axelryckning.
 

13. Kroatien

”Celebrate”

(Daria)

Discolåten får mig inte att vilja skära öronen av mig. Men världen är full av positiva bagateller. Jag föredrar deprimerade ballader.
 

14. Island

”Coming home”

(Sjonni’s Friends)

Gruppen säger att låten är en hyllning till döde vännen Sjonni. Juristen och ambassadören Carl Lidbom hade däremot kallat bidraget för dess rätta namn: trams.
 

15. Ungern

”What about my dreams?”

(Kati Wolf)

Schlagerbögarnas absoluta favorit och årets bästa låt. Ändå lyckas Kati Wolf sänka sitt nummer. Hon är så stel på scen att hon skulle kunna jobba som stödkrage.
 

16. Portugal

”Luta é alegria”

(Homens Da Luta)

I hemlandet har låten blivit en politisk folkrörelse. Men i Düsseldorf känns det som att drogen LSD utbildat sig till stylist och försökt skapa ett Village People från Iberiska halvön.
 

17. Litauen

”C’est ma vie”

(Evelina Sasenko)

Disney-balladen känns som ett stort och genomarbetat och kraftfullt och passionerat... ingenting.
 

18. Azerbajdzjan

”Running scared”

(Ell/Nikki)

Det storsatsande landet som ingen kan stava rätt presenterar i år en varm och oförarglig och välskriven duett med svenska körsångerskor. Känns som en barntillåten version av Rihanna.
 

19. Grekland

”Watch my dance”

(Loucas Yiorkas feat. Stereo Mike)

Hm. Mixen av rap och operett kanske ser spännande ut på papperet. Men låten dör så fort kepsen Stereo Mike börjar rappa. Och det sker efter två sekunder. Pretentiös rappakalja.