Efter kritikstormen: Massanmälningar mot Bianca Ingrossos julkalender

Minst 25 anmälningar mot Caia Cosmetics • Ingrossos svar

Uppdaterad 2023-06-01 | Publicerad 2021-11-04

Bianca Ingrosso.

Julkalenderilskan mot Bianca Ingrosso och Caia Cosmetics håller i sig.

Nu har minst 25 anmälningar kommit in till Konsumentverket under den senaste veckan.

”Vi är superledsna att vissa inte är nöjda med innehållet”, skriver Bianca Ingrosso i ett meddelande till Aftonbladet.

När kunderna fick nys om innehållet i Bianca Ingrossos, 26, sminkföretag Caia Cosmetics julkalender lät inte kritiken vänta på sig.

Julkalendern kostade 1 795 kronor och på försäljningssidan stod det att innehållet var värt 3 595 kronor.

Hundratals kunder rasade på sociala medier och menade att företagit ljugit om kalenderns värde.

Nu fortsätter den hårda kritiken mot den omtalade kalendern.

Missnöjet har lett till minst 25 anmälningar till Konsumentverket under den senaste veckan, skriver Nyhetsbyrån Siren.

Caia Cosmetics julkalender.

”Falsk marknadsföring”

Många skriver i sina anmälningar att de känner sig lurade och att Caia Cosmetics och Bianca Ingrosso ägnat sig åt ”missvisande reklam” och ”falsk marknadsföring”. Flera skriver också i sina anmälningar att de har åkt på en dyr returkostnad när de försökt lämna tillbaka kalendern.

”Småtjejer ser upp till Bianca Ingrosso och sparar ihop alla sina pengar för denna kalender för de har marknadsfört den extremt mycket och man fick saker som inte var värt priset och hälften var inte ens smink som själva märket handlar om! Det är falsk marknadsföring och lurendrejeri”, skriver en person i sin anmälan.

”Värdet ska vara 3595 kr vilket det verkligen inte är, och dessutom är allt i mini förpackning”, och ”att en av luckorna innehåller ett presentkort på 20 procent rabatt vid nästa köp är vedervärdigt”, skriver andra.

”Tänker mer stackars alla unga tjejer som sparat pengar och blir lurade”, skriver en annan anmälare och ””Kalendern är ett ihopplock av det som blivit över på lagret”, skriver en annan.

Biancas svar

I ett meddelande till Aftonbladet svarar Bianca Ingrosso på kritiken och anmälningarna.

”Vi är superledsna att vissa inte är nöjda med innehållet. Vår kundtjänst har varit väldigt tydlig till alla som hört av sig. Hämtar man inte ut sitt paket så står Caia för 100 procent av returkostnaden”, skriver hon.

Har tidigare kommenterat kritiken

Stjärnan har också tidigare bett om ursäkt till de som inte är nöjda med kalendern.

Även när kritiken först strömmade in mot Bianca Ingrosso och Caia Cosmetics svarade hon på kritiken.

”Med tanke på att man får en necessär värd 400 kronor och produkter som är skräddarsydda som är det dyraste att göra plus att det är begränsad upplaga vilket också är dyrare att göra så är denna julkalender ett otroligt värde för pengarna. Jag gjorde en julkalender med produkter jag själv älskar och använder. Produkter är personliga och alla har rätt till sin åsikt. Självklart är det alltid tråkigare med missnöjda kunder men vi är absolut inte ensamma om att ha resestorlekar i en julkalender”, skrev hon bland annat då till Aftonbladet.

Följ ämnen i artikeln