Tågresan blev en mardröm för SVT-profilens familj

Kommer anmäla händelsen

Publicerad 2017-04-28

Tågresan till Stockholm blev en mardröm för SVT-programledaren.

Hon är nu upprörd över konduktörens bemötande.

– Min fyraåriga dotter blev traumatiserad, säger hon.

Det var på fredagen som Doreen Månsson, tillsammans med sin man och fyra år gamla dotter, skulle ta tåget från Sundsvall till Stockholm, med byte i Gävle.

Enligt Doreen Månsson hade familjen tre ombokningsbara biljetter, men eftersom hon var tvungen att åka tidigare försökte de boka om biljetterna till en tidigare avgång.

– Vi gick ner till stationen och pratade med personalen på SJ:s ombud. De försökte boka om men det gick inte, de sa att det var ett tillfälligt fel, säger Doreen Månsson.

Familjen gick ombord på ett SJ-tåg med den tidigare avgången, som de enligt Doreen, blivit hänvisade till av personalen, och väl där möttes de av en konduktör som sa att de inte kunde åka med.

– Både vi och personalen på SJ:s ombud hade sett att det fanns fullt med platser kvar, både i första och andra klass, men han sa att vad som står på sajten och vad som är verklighet är inte samma sak. ”Det är inte mitt problem, ni får hoppa av”.

Dottern grät och skrek

Efter en het diskussion föreslog Doreens man att hon ensam skulle ta tåget. Enligt Doreen hann de knappt ta ett beslut innan konduktören stängde dörren för mannen och dottern, som blev kvar på perrongen i Sundsvall.

– Jag hann inte ens pussa på min dotter och säga hej då. Nu stod min fyråriga tjej kvar och skriker och gråter och jag hade inget batteri till mobilen så att jag kunde ringa och trösta henne.

Doreen ska därefter ha velat ha namnet på konduktören. Denna ska enligt henne då ha ställt sig bara någon centimeter från henne.

– Jag ber honom backa men han vägrar, säger Doreen Månsson som upplevde situationen som hotfull.

SJ kommenterar händelsen

SJ säger att resan, precis som konduktören sa, var fullbokad. På sträckan Sundsvall-Gävle ska Doreen Månsson haft biljett med Tågkompaniet och enligt SJ var därför inte familjen berättigad att åka med. Konduktören hade därför rätt att avvisa dem.

Annie Edwards, presskommunikatör på SJ, menar att Doreen trots det fått åka med. Hon tycker det är olyckligt att det sedan blev som det blev:

”Vi beklagar naturligtvis att resenären upplever att de fått ett dåligt bemötande och att det blev ett stressigt avsked. Konduktören har dock ett stort ansvar att se till att övriga resenärer ombord kommer fram i tid.”

”Får aldrig hända någon”

Doreen Månsson säger att hon kommer anmäla händelsen med konduktören till SJ.

– Min man skämtade om att vi skulle få en ”United Airlines*-behandling när vi gick på. Men att det skulle bli så här, säger Doreen Månsson.

– Det är helt fruktansvärt, och får aldrig hända någon. Det är så många delar i det här som inte är okej.

* Tidigare i månaden blev en passagerare på United Airlines bryskt avkastad innan avgång eftersom planet var överbokat

Följ ämnen i artikeln