Amazon Prime storsatsar på svenska stjärnor

Mikael Forsell/TT

Publicerad 2022-10-27

Humor med Robert Gustafsson, pranks med Danny Saucedo och heta dejter i bastun ska hjälpa Amazon Prime Video att slå sig in i de svenska hemmen.

– Det här är en långsiktig satsning. Vi är nya, så vi har bara börjat, säger Karin Lindström, nordisk programchef för Amazon Prime Video.

Netflix, HBO Max och... Amazon Prime Video. Nu satsar ännu en internationell strömningsjätte stort på svenskt innehåll.

Amazon Prime Video har länge varit en liten aktör här, men efter att ha fått stor uppmärksamhet genom rekorddyra ”Sagan om ringen”-serien ”Maktens ringar” kommer flera svenskspråkiga serier.

Redan den 4 november är det premiär för ”The bridge”, bolagets första realityserie på svenska, följt i december av ”Toppen”, komediserie i politikmiljö med Robert Gustafsson och Sissela Benn.

Modern ”Blåsningen”

Nu presenterar Prime Video ännu flera stora satsningar. Först ut är ”Ägd av Danny”, en modern variant på ”Blåsningen” där Danny Saucedo utsätter flera vanliga människor och flera av sina kända vänner för pranks. Premiär 16 december.

– Vi vet att humor, realityunderhållning och pranks är jättepopulärt i Sverige, så vi tror att det kommer att hitta en publik bland svenskarna, säger Prime Videos nordiske inköpschef Andreas Hjertø.

Senare i december kommer ”LOL: Skrattar bäst som skrattar sist”, där tio av Sveriges mest kända komiker blir inlåsta i en stor lägenhet och ska försöka få alla andra att skratta utan att själva göra det. Den som blir kvar sist vinner.

Robert Gustafsson, Louise Nordahl, Per Andersson och Anders Jansson finns bland de tävlande. Eva Röse är programledare.

Dejt i bastun

Amazon Prime Video satsar också på den svettiga realityserien ”Heta hjärtan” där par dejtar varandra i bastun.

Den svenska marknaden är full av strömningstjänster som öser ut serier, filmer och sport. Prime Video ligger långt efter de större aktörerna som Netflix och Viaplay. Enligt siffror från mätföretaget MMS nådde tjänsten bara 3,7 procent av det svenska folket första kvartalet i år.

TT: Det är hård konkurrens, hur många strömningstjänster kan folk ha?

– Det har varit spännande att följa statistiken där. I storstäderna i Sverige har man nästan fem (tjänster), i lite mindre orter tre per hushåll. Det är konsumenten som har kraften och det är jätteviktigt för oss att kunna erbjuda kvalitet och bredd om vi ska lyckas, säger Karin Lindström.

Rättad: I en tidigare version av texten fick Karin Lindström fel efternamn.