Upp till kamp - bit för bit

Markus Larsson om sin syn på nöjesvärlden - varje söndag

Vilken pissvecka.

Finns det några bra nyheter alls?

Jo, en:

Lego.

Markus Larsson.

Nyheten dyker upp på Twitter och äntligen finns det en anledning att göra en high five med sig själv eller en kompis.

På mindre än 140 tecken meddelar Lego att de slutar synas i den brittiska högertidningen Daily Mail:

”Vi har avslutat vår överenskommelse med Daily Mail och planerar inte någon framtida annonsering i tidningen.”

De stoppar helt enkelt sina byggsatser som säljs med tidningen.

Anledningen är att det danska företaget har lyssnat på den brit­tiska kampanjen ”Stop funding hate”. Den går i alla enkelhet ut på att uppmana företag att sluta ge pengar till tidningar som hatar, diskriminerar och demoniserar.

Beslutet togs, enligt tidningen The Independent, efter att en orolig pappa till en sexårig son skapade en viral succé genom ett brev till Lego. Han tyckte helt enkelt inte att företaget borde förknippas med en publikation som bland annat kallar tre domare för landsförrädare efter beslutet om att brexit-processen inte kan börja utan parlamentets godkännande.

Vem påstod att en röst inte gör skillnad?

Under brexit-kampanjen var Daily Mail en av de mest blod­törstiga slaskmegafonerna. I dag är främlingsfientlighet och hat en del av tidningens affärsidé och varumärke. Bokstäverna slänger bensin på den rasistiska elden.

Och det är inte vilken leksakstillverkare som helst som inte vill bli förknippad med tidningens brutala versaler.

Lego är världens näst största leksakstillverkare efter Mattell. I fjol rankades jätten som världens starkaste varumärke efter att ha puttat ner Ferrari från första­platsen.

Under ett år ägnar människan totalt fem miljarder timmar åt att bygga Lego. Att klossarna finns, eller åtminstone har funnits, i nästan varje hem är ingen överdrift. Det går ungefär 62 klossar per person i världen. De flesta har någon gång suttit och kisat över en ritning på julafton och svurit över en borttappad plastbit.

Den gula figuren är, oavsett om den uppträder som astronaut eller Star wars-figur eller ninja, världens största popstjärna. Och den popstjärnan har nu blivit politisk.

Lego är det första stora företaget som påverkas av ”Stop funding hate”. Om det gör någon skillnad beror på om andra betydelsefulla annonsörer följer efter.

Det kanske är ett halmstrå, men vad ska man annars greppa efter?

Affärsvärlden och företagen måste också ta sitt ansvar i kampen mot rasism och hat. Utan den finansiella makten blir det arbetet mycket långsammare och svårare.

Under sin valkampanj gapade Donald Trump om att resa en mur mellan USA och Mexiko. Det hade känts tryggare om han ville bygga en mur som skyddar humanistiska och demokratiska värderingar.

Och den muren byggs, precis som en Legomodell, bit för bit.

Markus topp 3

1 ”En droppe midnatt” (bok, Jason Timbuktu Diakité)

Timbuktu bokdebuterar med en familjebiografi där han försöker hitta sin plats i tillvaron genom att med journalistisk skärpa berätta om sin egen släkt. Förstummande bra om klass och migration, strukturell rasism och hiphop.

2 ”On hold” (låt, The XX)

På något sätt får här den brit­tiska popduon Everything But The Girl sin logiska fortsättning. Väntan på gruppens nästa album som släpps i januari har varit lång. Min vän och kollega Håkan Steen satte tre plus på nya singeln. Snålt. Jag och han måste prata om det.

3 ”Quarry” (serie, HBO Nordic)

I dagens serie-tsunami drunknar lätt några av de mer rara ädelstenarna i det gigan­tiska utbudet. Den nästan bio­filmslånga säsongsfinalen av ”Quarry”, som utspelar sig i Memphis i början av 70-talet, var fenomenal. Inte minst för att både Big Star och Al Green nämndes i en dialog.

Följ ämnen i artikeln