Ica-Stig kritiseras efter döv-skämt

Uppdaterad 2015-09-23 | Publicerad 2015-09-22

”Totalt respektlöst”

Ica-Stig uppmärksammar "Dövas dag" i sin senaste reklamfilm – på, enligt många, ett förargelseväckande sätt.

Nu får reklamen stark kritik på Icas Facebook-sida.

– Inte ofta jag kritiserar er Ica, men det här var pinsamt. Gör om, gör rätt, skriver en Facebook-användare.

I Ica-reklamfilmen informerar Loa Falkmans rollfigur Ica-Stig om veckans kortvaror på teckenspråk.

Men eftersom han har gett teckentolkaren för dåligt betalt blir han lurad, och i själva verket säger denna något helt annat än det som står i textningen.

Filmen hade premiär under söndagen och ett flertal kommentarer som är starkt kritiska har dykt upp på Ica:s Facebook-sida, skriver Resumé.

– Dålig stil Ica att kränka döva människor. Gör om gör rätt. Skönt att jag handlar mest på Coop, skriver en användare.

– Totalt respektlöst. Detta gjorde oss döva arga, skriver en annan.

”Mediokert översatt”

Ica bemöter kritiken på Facebook, och förklarar att reaktionerna varit många. Man förklarar syftet, att visa upp veckans kortvaror på ett underhållande sätt, men också har Ica fått önskemål att börja texta filmerna, bland annat från barn med föräldrar som har hörselnedsättning.

"Vi menar inte att driva med döva eller med teckenspråket. Vi driver med Stig vars snålhet försätter honom i en pinsam situation. Det är han som står med byxorna nere. Som vanligt vill vi försöka förmedla våra budskap på ett underhållande sätt, det finns inga avsikter att driva med någon annan än den påhittade karaktären Stig. Det här är vårt sätt att berätta om att vi börjar texta filmerna på Youtube", skriver Ica på Facebook.

Följ ämnen i artikeln