Björn Ulvaeus köper Schulmans Perfect Day Media

Hannah och Amanda fortsätter driva bolaget skriver Dagens Industri: ”Ska bli störst i Europa”

Publicerad 2021-08-10

Hannah Widell och Amanda Schulman.

Hanna Widell och Amanda Schulman säljer Perfect Day – till Abba-Björns bolag Pop house.

”Perfect Day har en enastående position på en marknad i exploderande tillväxt”, säger Per Sundin, vd på Pophouse till Dagens Industri.

Abba-legendaren Björn Ulvaeus, EQT-grundaren Conni Jonsson och Universal Music köper poddföretaget Perfect Day Media, skriver Dagens Industri.

”Perfect Day har en enastående position på en marknad i exploderande tillväxt. De har testat sig fram till ett recept som verkligen fungerar för att generera nya lyssnarsuccéer och sedan kommersialisera dessa”, säger Per Sundin, vd på Pophouse till tidningen.

Fört diskussioner i många år

Grundarna Amanda Schulman och Hannah Widell ska fortsätta driva bolaget som ligger bakom poddar som ”Alex & Sigge” och ”Fredagspodden”. Planen är nu att bli marknadsledande i Europa.

Amanda Schulman firar affären, som är frukten av många års kontakter.

”Vi har förstås haft diskussioner med andra genom åren, men aldrig har något känns lika självklart, spännande och roligt som nu. Konstigt nog efter att ha drivit Perfect Day i tio år så känns det ändå som att det är nu det börjar. Det här ska bli så otroligt kul!”, skriver hon på Instagram.

Hon vill inte kommentera köpesumman.

”Vi skulle inte göra den här affären om det inte var en bra affär. Det är det enda jag kan säga, tyvärr”, säger hon till Dagens Industri.

”Affären möjliggör vår satsning på internationell expansion, nya poddformat och nya genrer som drama”, skriver bolaget på sin Instagram.

42 miljoners förlust

”Perfect Day står nu i startgroparna för att expandera till tre nya marknader i Europa, samtidigt som man kommer lansera nya satsningar i Sverige, på bland annat drama”, säger Sundin till DI.

Bolaget har de senaste åren omsatt mellan 40 och 60 miljoner och visade i resultatet för 2019 ett minusresultat på 42 miljoner.

”Tyvärr har salongs- och skönhetssatsningen försatts i konkurs vilket drabbar Perfect Day som moderbolag med nedskrivningar på 44 MKR”, skrev bolaget i sin årsredovisning i samband med det. Då drog sig Bonniers ur delägarskapet som initierats året innan, och avsikten ändrades till att satsa mer på poddar åt bland annat Sveriges Radio.

Björn Ulvaeus.