Marie Göranzon som Fröken Julie på Dramaten

Viktor Andersson/TT

Publicerad 2021-10-28

”Fröken Julie” à la Marie-Louise Ekman, en helt ny tappning av ”Macbeth” och en av Lars Noréns sista pjäser. Klassiker med twist och nyskrivet av våra största dramatiker är Dramatens melodi våren 2021.

Marie-Louise Ekman återvänder till Dramaten med en uppsättning av Strindbergs tragedi ”Fröken Julie”, som får urpremiär den 25 februari. Marie Göranzon spelar Julie och Krister Henriksson Jean. Men i originalet är Julie 25 år och Jean 30 år, så hur tänker man när man låter två skådespelare i 70-årsåldern spela Strindbergs mest ikoniska figurer? Är det ”Fröken Julie på ålderdomshemmet” publiken ska få se?

Inte då, Ekmans version är betydligt mer egensinnig. Hon har skrivit en ramberättelse om tre äldre skådespelare som efter en livslång turné i gymnastiksalar, föreningslokaler och bibliotek äntligen ska få spela ”Fröken Julie” på en riktig teater.

Krister Henriksson har aldrig spelat Jean, men kanske är det en gammal dröm? Marie Göranzon däremot har spelat Julie, då var året 1985 och för regin stod Ingmar Bergman. Men var kommer egentligen Per Svensson in i bilden?

– Det är ett fattigt teatersällskap, de har fått sparka sin Kristin. Som tur var har de en alltiallo som länge har drömt om en roll, säger Marie Göranzon.

Schollin gör comeback

En annan som återvänder till Dramaten – och till scenen – är Christina Schollin. Hon ska spela drottningen i Hannes Meidals och Jens Ohlins tappning av Shakespeares ”Macbeth”, som beskrivs som en syskonpjäs till deras hyllade version av ”Hamlet”.

– Aldrig i min vildaste fantasi kunde jag tro att jag skulle återvända till scenen efter 25 år. Men när Dramaten kallar, då kan jag inte säga nej, säger Christina Schollin.

Duon Meidal/Ohlins pjäs ”(Macbeth”) har premiär den 2 februari och kretsar kring vår oro för framtiden. Och ja – titeln ska vara i inom parentes. Parentesen är högst central, säger Hannes Meidal, och förtydligar med att läsa ett stycke ur pjäsen.

– ”För att förbli de som vi är, måste vi för ett ögonblick offra de som vi är, i ett slags parentes som rymmer sådant som inte räknas, eftersom det saknar betydelse för det som kommer senare.”

Ny pjäs av Norén

Bland det första Mattias Andersson läste när han våren 2020 tillträdde som konstnärlig ledare för Dramaten var en nyskriven pjäs av Lars Norén. En tiotal människor, unga som gamla, står instängda och sammanpressade inom en rektangel, mitt på scenen. Hur hamnade de där? Ingen vet. Varför är de där? Ingen minns. Det finns inga väggar som stänger in dem. Ändå kan de inte ta sig därifrån.

Pjäsen ”Solitaire” var bland det sista som Norén skrev innan han gick bort i covid-19 i januari 2021. Skådespelare från Dramaten och flera andra nordiska teatrar medverkar i denna samproduktion som har urpremiär den 22 januari. ”Solitaire” kommer också att ge sig ut på stor turné när man har spelat färdigt på Dramaten.

Dramaturgen Anneli Dufva säger att man i ”Solitaire” möter den erfarne dramatikern Norén, men också den sena poeten som utforskar vad språk egentligen är.

– Den knyter an till hans senaste pjäser ”Vintermusik” och ”Andante”, säger hon.

Nyskrivet blir det också av Sara Stridsberg, vars pandemiuppskjutna far- och dotter-drama ”Sårad ängel” äntligen får premiär den 25 februari.

Hemliga föreställningar

En som gör debut på Dramaten är den internationellt hyllade scenkonstnären Markus Öhrn, vars föreställning ”The unknow” har urpremiär den 5 maj.

Vad ”The unknown” handlar om är som titeln säger okänt. Man köper en biljett till någon av de halvtimmeslånga föreställningarna, sätter sig i salongen och har inte den blekaste aning om vad man kommer att få vara med om när ridån går upp.

– Ingen vet vad som kommer att hända. I dag läser man det som finns på topplistor, ser sådant som har fått höga betyg. Det här är raka motsatsen. Jag ville efterlikna hur det är att gå på festival, då man är på väg för att se ett band, men glider in tältet bredvid och upptäcker ett annat som man aldrig har hört talas om, säger Markus Öhrn.