De har makten – över din garderob!

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-02-08

Här är modemogulerna som styr Sveriges fyra största klädkedjor

Här är Sveriges mäktigaste modebossar.

Vart fjärde damplagg kommer från deras butiker.

Nu avslöjar de sina egna favoriter – och vårens modemåsten.

Sannolikheten att du just nu bär ett plagg från H&M, Lindex, Kappahl eller MQ är ganska stor. Tillsammans står kedjorna för 27 procent av alla sålda kläder till kvinnor från 14 år och uppåt.

Tydligt i täten

– H&M, Kappahl och Lindex har en särställning i toppen. Sen kommer MQ, Gina Tricot, Åhléns och Stadium. Men MQ är något större, säger Karin Itzel på marknadsundersökningsföretaget Gfk Sverige.

Aftonbladet har pratat med kvinnorna som bestämmer vilka kläder som till slut hamnar på butikshyllorna:

Ann-Sofie Johansson tillträder under våren som designchef på H&M.

Kicki Olivensjö heter hennes motsvarighet på Lindex.

Carina Ladow basar över Kappahls damdesign och inköp.

Mia Dahl har sista ordet på MQ.

De lever och andas mode och säger sig ha världens roligaste jobb.

– Absolut, passion for fashion, säger Kicki Olivensjö.

Deras arbetsuppgifter är inte identiska. Men gemensamt för dem är att de är med och väljer plagg, trender och inriktning. De har stenkoll på vad som är rätt och fel just nu och försöker anpassa trenderna efter sina varumärken.

Vill överraska

– Vi skapar inte trender på Kappahl. Vi tar tag i dem när de kommer och ”kappahliserar” dem, säger Carina Ladow.

Ann-Sofie Johansson går något längre i beskrivningen av sitt jobb.

– Jag ska driva trendarbetet framåt. Vi ska göra kollektioner som överraskar våra kunder, säger hon.

Nu är modebossarna visserligen inte mycket för pekfingrar, men ska du lära dig en enda läxa av modeproffsen blir det denna:

Skippa tunikan i vår.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln