Ljusshowen – Annas nya segervapen

Uppdaterad 2018-08-20 | Publicerad 2010-05-17

35 000 röda lampor flygs in från USA

Här är planen som ska ta hem segern åt Anna Bergendahl och Sverige i Eurovision song contest.

En kör med ny koreografi.

Och 35 000 ljusstavar – för 150 000 kronor.

Följ ämnen

I kväll landar Anna Bergendahl, 18, i Oslo.

Med sig har hon en hemlig plan som ska se till att hon tar hem segern i Eurovision song contest.

Nöjesbladet har tidigare skrivit om hur den svenska delegationen kämpat för att behålla de så viktiga ljusstavarna i numret som publiken viftar med.

Nu är det klart att Anna Bergendahl får behålla ljusstavarna i numret – och de blir dessutom betydligt fler än tidigare.

Totalt 35 000 för semifinalen och en eventuell final.

Ljusstavar som kostar 150 000 kronor.

– Vi har skeppat över 35 000 ljusstavar från USA. De har tillverkats speciellt för oss i en högintensiv röd färg, säger Christer Björkman, chef för den svenska delegationen.

”En varm känsla”

Den gulaktiga färgen som användes i Globen byts alltså ut.

– Det är för att vi har en ljussättning som är röd och då blir det en förlängning av ljuset ut i publiken som skapar en varm och innerlig känsla, säger Björkman.

– Det här betalar vi. I stället för att lägga pengarna på en dekor så lägger vi dem på 35 000 ljusstavar, fortsätter han.

Större scen

Anna Bergendahl måste också göra allt för att utnyttja scenen i Telenor Arena strax utanför Oslo, tre gånger så stor som den i Globen där hon vann med ”This is my life”.

För att verkligen få till den rätta känslan i framträdandet har kören tilldelats ny koreografi.

– Vi kommer att utnyttja scenen på ett helt annat sätt än vad vi gjorde i Sverige. Det kändes som om det var viktigt att ”step it up” nu när vi nu tävlar i ett ännu större sammanhang. Man måste försöka göra the ”most out of it”, säger Anna Bergendahl till Nöjesbladet.

Mindre kör

Men det viktigaste är att sångerskan står i centrum.

– Vi backar kören lite mer mot än i Sverige. Styrkan i numret är Anna, vi lägger väldigt mycket fokus på henne bildmässigt. Det ska vara så lite störande moment som möjligt, säger Christer Björkman.